Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Endnu et svampespørgsmål (Læst 763 gange) Postet d. 07-10-07 kl. 15:59
Denne gruppe af svampe gror i min have. Under nogle æbletræer og ikke langt fra en bøgehæk. Men det vigtigste for svampene er nok, at de står i resterne af en bunke flis, som er hugget af afskårne grene fra diverse buske og træer fra haven.

De er 6-7 cm høje. De største, flade hatte er ca. 5 cm Ø. Stokken på de største er ca. 1 cm Ø.

Størrelsesforholdet mellem gruppebilledet og undersidebilledet er skævt.

Gerner

Endnu et svampespørgsmål (Denne gruppe af svampe gror i min have. Under nogle æbletræer og ikke langt fra en bøgehæk. Men det )
Foto: Gerner Jensen
Kommentér

Flemming Larsen
#1 postet d. 07-10-07 kl. 19:52. Emne: Endnu et svampespørgsmål
Jeg tror det er Grøngul skælhat - Pholiota gummosa

- se linket HER

eller Løv-skælhat -Pholiota lenta

- se linket HER

Kommentér

Gerner Jensen
#2 postet d. 08-10-07 kl. 10:46. Emne: Endnu et svampespørgsmål
Hej Flemming,

Tak for dit svar.

Ud fra de beskrivelser, jeg har kunnet finde her på sitet og andre steder på nettet er løv-skælhat slimet eller fedtet, men "mine" svampe er helt tørre, så jeg tror ikke, det kan være den.

Grøngul skælhat passer bedre, men jeg synes alligevel ikke, at der nogen billeder, der passer helt godt. Jeg må dog indrømme, at jeg ved meget lidt om svampe, så måske er det et spørgsmål om variationer.

Jeg har prøvet at flække en af svampene. Den er fast og nærmest tør i kødet, stort set som en alminelig spise-champignon. Den har ingen særlig lugt.

Gerner

Endnu et svampespørgsmål (Hej Flemming,

Tak for dit svar.

Ud fra de beskrivelser, jeg har kunnet finde her på sitet og a)
Foto: Gerner Jensen
Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 08-10-07 kl. 11:29. Emne: Endnu et svampespørgsmål
Er Grøngul Skælhat så lys? Den kan da også minde om en Tåreblad?

Poul Evald

Kommentér

Gerner Jensen
#4 postet d. 08-10-07 kl. 12:33. Emne: Endnu et svampespørgsmål
Såvidt jeg har forstået, er tåreblad kendetegnet ved dråber på lamellerne, men mine svampe har absolut ingen dråber.

Farven, specielt på oversiden af hatten, er i virkeligheden nok lidt mørkere, brunlig, end billedet viser.

Gerner

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator