Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ebbe Kristensen
Hummer-skørhat på gammelt overdrev ?? (Læst 833 gange) Postet d. 07-10-07 kl. 19:42
Har i dag været på et meget bakket overdrev, som har ligget urørt, bortset fra græssende kvæg og får, samt kælkende familier (om vinteren) de sidste 50 år (tror jeg). Rent sand, med tyndt lag muld øverst.

Fandt denne skørhat, som jeg mener er Hummer-skørhat, men-men der er ingen træer de nærmeste 500m. ca. 20 meter op af bakke er der et læbælte af diverse træer-buske.

I den ringe lærdom jeg indtil nu har raget til mig vokser skørhatte sammen med forskællige træer.

Så er det en Skørhat???

Venligst

Ebbe

Hummer-skørhat på gammelt overdrev ?? (Har i dag været på et meget bakket overdrev, som har ligget urørt, bortset fra græssende kvæg og får)
Foto: Ebbe Kristensen
Kommentér

Joan Momberg
#1 postet d. 07-10-07 kl. 20:33. Emne: Hummer-skørhat på gammelt overdrev ??
Hej Ebbe

Det er en skørhat, men hviken vil jeg ikke umiddelbart kunne sige. Hvis det er en Hummerskørhat skal den lugte af gammel fisk.

Du kan altid smage på en skørhat og er den mild i smagen er den spiselig, er den bitter eller skarp i smagen skal den kasseres. Husk at ha´ en æske pastiller med

Med venlig hilsen

Joan

Kommentér

Henrik Mathiassen
#2 postet d. 08-10-07 kl. 01:54. Emne: Hummer-skørhat på gammelt overdrev ??
Hej ebbe

der må vokse noget nåletræ-agtigt i nærheden da den er 100% mykhorizadanner med nåletræ, især fyr!

mvh,

Henrik

Kommentér

Thomas Brandt
#3 postet d. 08-10-07 kl. 20:18. Emne: Hummer-skørhat på gammelt overdrev ??
Hvis der ikke var en fyrrebusk lige i nærheden er det næppe en Hummer-skørhat.

Duftede den rigtigt?

Der er en i samme gruppe, med samme lugt, ligner en lille Hummer-skørhet.

Det er Pile-skørhat, Russula subrubens

- se linket HER

Den findes vist mest typisk med Krybende pil i klitter, men kan godt stå på et overdrev hvis der er pil.

Hilsen Thomas

Kommentér

Ebbe Kristensen
#4 postet d. 08-10-07 kl. 23:12. Emne: Hummer-skørhat på gammelt overdrev ??
Tak for jeres svar

Jeg tager i morgen (tirsdag) i samme område, så vil jeg kikke efter hvad der er i nærheden, evt. tage billede af området. Syntes det er lidt spændende

Venligst

Ebbe

Kommentér

Ebbe Kristensen
#5 postet d. 09-10-07 kl. 16:57. Emne: Hummer-skørhat på gammelt overdrev ??
Så er lokalitet besøgt igen.

20 meter fra svampen voksede der fyrretræer. fandt 4 nye hummer-skørhatte tættere på disse.

Godt nok er det sandbakker med et tøndt lag muld, men det er dog et stort rodnet de må have.

Og lugten er helt rigtigt, det eksemplar jeg lod ligge på jorden, kunne næsten findes bare på duften alene

Venligst og tak for hjælpen

Ebbe

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator