Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Dissing
Hajtand? (Læst 1990 gange) Postet d. 27-07-15 kl. 21:35
Denne er fundet i kalkgraven i Karlstrup og jeg har bildt mig selv ind at det må være en hajtand. Er det ikke det og er der evt mere at sige om den?

Mvh Brian

PS. Det er en en-krone der ligger ved siden af.

Hajtand? (Denne er fundet i kalkgraven i Karlstrup og jeg har bildt mig selv ind at det må være en hajtand. Er)
Brian Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 862)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#1 Svar postet d. 28-07-15 kl. 08:57. Emne: Hajtand?
Hej Brian

Ja det er en hajtand

arten kunne måske være denne

Carcharias gracilis Den øverste tand

se link

- se linket HER

men det er svært når sidetænderne ikke er tilstede men prøv at tjekke dit eksemplar om der skulle sidde rester deraf i kronen på tanden (det kalk der sidder for enden af tanden) se efter noget med samme farve som tanden

Hilsen Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#2 Svar postet d. 28-07-15 kl. 09:06. Emne: Hajtand?
Hej Brian

Et godt hefte er Fossiler fra Faxe kalkbrud den revideret og udvidet udgave Geomuseum Faxe

ISBN 978-87-983945-9-4

Det har mange hajtænder fra Danien så der kan man finde nogle af de slægter der fantes dengang for 63-65 mill år siden.

En anden er Skrivekridtets fossiler 2 udgave

Palle Gravesen & Sten Lennart Jakobsen

Har også mange hajtænder

Hilsen Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#3 Kommentar postet d. 28-07-15 kl. 17:52. Emne: Hajtand?
Hej Henrik,

Mange tak for det! Bogen ''Skrivekridtets Fossiler'' kender jeg fra sidste år hvor jeg fik samme fossil-dille. Den må jeg få lånt igen Det andet hæfte kendte jeg ikke og har ikke umiddelbart kunne finde hvor man kan skaffe det?

Jeg har haft tanden under mikroskopet og med lidt god vilje kan jeg skimte noget brunligt på den ene side men jeg er ikke sikker på at det er noget af en sidetand.

Men jeg er også tilfreds med at vide at det faktisk er en hajtand. Min første

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator