Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Dissing
Kalkkugle (Læst 754 gange) Postet d. 28-07-15 kl. 17:42
Denne semirunde kugle er fundet i Karlstrup Kalkgrav på nordskrænten. Stykket sad ret løst og havde en lidt anden farvenuance end omgivelserne. Hvad er det for noget og hvordan opstår det mon? Det er en 2-krone der ligger ved siden af.

Mvh Brian

Kalkkugle (Denne semirunde kugle er fundet i Karlstrup Kalkgrav på nordskrænten. Stykket sad ret løst og havde )
Brian Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#1 Svar postet d. 28-07-15 kl. 19:08. Emne: Kalkkugle
Hej Brian

Det er en kiselsvamp nogle gange finder man disse kugler indlejret i kalken og andre gange er de omdannet til flint

se f.eks raslesten

link

- se linket HER

Hilsen Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#2 Kommentar postet d. 28-07-15 kl. 22:25. Emne: Kalkkugle
Hej Henrik,

Tak for endnu et svar. Det bekymrer mig dog lidt at min ikke er så kuglerund som f.eks dem i linket. Jeg ved ikke om det er noget krav for ellers ligner det jo . Der var andre der lignede i struktur og farve men var mere aflange så hvis ellers formen kan variere går jeg ud fra at de alle er kiselsvampe.

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#3 Svar postet d. 28-07-15 kl. 22:47. Emne: Kalkkugle
Hej Brian

På dette link kan du se ægformede

- se linket HER

Hilsen Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator