Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2015

Stålorm i kompostbeholder?

Jeg har undret mig over, hvorfor stålorme holder til i mine kompostbeholdere. Når jeg letter låget på disse, ligger der ofte en doven stålorm i ''overfladen''.

Jeg er godt klar over, at det må være et rent "ta´selv bord" i form af diverse larver og orme. Men bænkebiderne kan de vel ikke nå at snuppe?

Jeg har observeret dem fra ca. april/maj i år, hvor jeg begyndte at tømme min gamle kompostbunke for at sprede indholdet ud ved mine frugttræer og -buske

og i mit kommende bønnebed.

Samtidig observerede jeg adskillige store hvidlige billelarver - udover de sædvanlige kompostorm, bænkebidere og andet. Billelarverne og ormene bar jeg møjsommeligt tilbage til resterne af kompostbunken. Men hvor kan sådan nogle billelarver dog bide!

Nu observerede jeg i dag en stålorm i min nye kompostbeholder.

Jeg bor i et et tørt, sandet klit/hede/plantageområde ca. 400 m fra Jyllands ''næsetip'', Djursland, syd for Grenå. Her er der firben, stål- og hugorme.

Og når jeg vender en sten eller andet, ligger der ofte en stålorm under denne.

Men hvorfor er en kompostbunke et attraktivt sted for en stålorm? Det er jo ikke ''naturligt''?


De senest indberettede arter i Naturbasen: