Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evy Lindenborg
Hjælp til jordbund. (Læst 4588 gange) Postet d. 28-07-15 kl. 22:45
Jeg aner ikke hvor jeg skal placere dette spørgsmål, så jeg prøver her.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor næringsrigt ''Extramarginale aflejringer'' er i forhold til en undergrund af ''Smeltevandssand og -grus''.

Jeg er på jagt efter nyt hus og vil gerne vide hvilke udfordringer grunden byder på med hensyn til både kultur og til vilde planter.

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#1 Kommentar postet d. 29-07-15 kl. 08:25. Emne: Hjælp til jordbund.
Hej Evy. Det med "ekstramarginale aflejringer" forstår jeg ikke helt. Hvor kommer informationen fra?? Hvis man mener moræneler er det mere næringsrigt end smeltevandssand og grus. Så vidt jeg er orienteret er smeltevandsaflejringer generelt veldrænet, næringsfattig jord. Morænejord er mere dyrkningssikkert forstået på den måde, at det ikke så let tørrer ud i en tør sommer og det kan bedre holde på nærings, så landmanden kan få større afgrøde. Hverken ren moræneler eller smeltevandssand indholder meget humus. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#2 Kommentar postet d. 29-07-15 kl. 09:48. Emne: Hjælp til jordbund.
Hej Lis

Jeg har oplysningerne fra hjemmesiden - se linket HER

Når man taster en adresse ind kan man i et afsnit læse om geologien og geoteknikken for adressen.

Via link kommer man også til et danmarkskort hvor alt er farvet ind.

Se feks her hvor min adresse er tastet ind.

http://- se linket HER/kort/geo/?postnr=8700&vejnavn=Juelsvej&husnr=5&lat=55.8467031909857&lon=9.83956078476296

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(3)
#3 Svar postet d. 29-07-15 kl. 09:59. Emne: Hjælp til jordbund.
Extramarginale dannelser er en geomorfologisk term, det vil sige den siger noget om landskabsdannelsen: udenfor gletsjerranden. Smeltevandssand og -grus er en geologisk term for jordarter (som er noget andet end en jordbund), der primært siger noget om kornstørrelsen og sekundært en tolkning i forhold til dannelsen. Extramarginale dannelser er i grovkornede, så i praksis er der ikke forskel på de to termer, det er kun placeringen i landskabet, der kan være forskellig. På det geologiske kort ser du extramarginale dannelser undenfor hovedopholdslinien fra Weichsel-istiden, nøjagtigt samme aflejring hedder indenfor samme linie smeltevandssand. MVH Bent

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#4 Kommentar postet d. 29-07-15 kl. 23:22. Emne: Hjælp til jordbund.
Æv, så kan jeg i virkeligheden ikke engang bruge det kort til at finde ud af hvor det er bedst at bo som havenørd

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(3)
#5 Svar postet d. 30-07-15 kl. 08:31. Emne: Hjælp til jordbund.
For er vurdere egnethed til havebrug er du bedre tjent med den klassificering af jorde, der blev lavet i 1970''erne, og som bygger på indholdet af ler i jorden. Er du GIS-bruger (ArcGIS eller MapInfo) kan du downloade detaljerede kort her: - se linket HER. Hvis ikke, kan der måske findes udgaver af kortene på nettet, som passer på dit område - eller de gamle trykte kort fra 1980''erne kan lånes på biblioteket (Arealdatakontorets jordbundskort). MVH Bent

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(3)
#6 Svar postet d. 30-07-15 kl. 12:43. Emne: Hjælp til jordbund.
Uden GIS kan du også se jordbundsdata med denne viewer: - se linket HER. Men husk, at der er tale om grove data, der godt nok bygger på 36.000 prøver i alt fra Danmark, men at jordbundsforhold kan skifte ektremt meget lokalt. "Muldvarpemetoden", hvor man lige går en tur i området, og ser hvad muldvarpene har skudt op er meget effektiv mht en bedømmelse af jordens tekstur. MVH Bent

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#7 Kommentar postet d. 30-07-15 kl. 22:04. Emne: Hjælp til jordbund.
Tak for links Bent.

Jeg må have lommerne fuld af mulvarper når jeg skal ud og kigge hus på mandag ;)

Besvar | Kommentér

Jimmy Lassen

Svaraktivitet:

(3)
#8 Svar postet d. 30-07-15 kl. 22:25. Emne: Hjælp til jordbund.
Hej Evy,

Hvad med bonitet, f.eks. hartkornsbonitering der fortæller hvor meget korn et stykke jord kan give (ydeevne), som så skulle danne skattegrundlaget for de enkelte marker. Det stammer vist fra udarbejdelsen af Den Store Matrikel 1688 og senere 1844. Om det kan bruges i dag og hvor man kan se sådanne data, ved jeg ikke.

Hilsen Jimmy

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(3)
#9 Svar postet d. 30-07-15 kl. 22:36. Emne: Hjælp til jordbund.
1844-boniteringen kan læses af de ældre matrikelkort som kan downloades fra Geodatastyrelsen gst.dk. Vær dog forberedt på vanskeligt læselige tal. Højeste bonitet var 24, laveste 1/24. De højeste finder msn som regrl omkring de gamle landsbyer, hvor jorden havde været gødet længe. Mvh Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator