Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. juli 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
Ilia status 2015 (Læst 907 gange) Postet d. 02-08-15 kl. 21:11
Der har ikke været mange Ilia i Pinseskoven i år, jeg så den første han d. 15 juli 2014, og siden enkelte hanner indtil d. 22 juli hvor jeg så 5 hanner og 2 hunner. Siden da har antallet varieret imellem 2 til 6 dyr hver dag.

Det er ikke mange i forhold til sidste år 2014, hvor d. 10 juli så jeg over 20 stk. Ilia. Det er nok det kølige forår og forsommer der har reduceret bestanden i larvetiden.

Så derfor er det yderst kritisk at der forsøges indsamling på bestanden. I de sidste 2 uger fra d. 15 juli til d. 2 august 2015 har der været flere forskellige samlere derude i Pinseskoven, dog er det ikke alle samlere der har til hensigt at samle Ilia, men jeg får nervøse trækninger ved øjnene når jeg ved nogle få af dem har samlet Ilia før derude?

Ilia status 2015 (Der har ikke været mange Ilia i Pinseskoven i år, jeg så den første han d. 15 juli 2014, og siden en)
Foto: Ilia han, Pinseskoven 1 august 2015. Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 592)
Kommentér

Lars Andersen
#1 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:15. Emne: Ilia status 2015
Lille fejl i indlæg i første linie, der skal stå 2015.

Kommentér

Lars Andersen
#2 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:15. Emne: Ilia status 2015
Lille fejl i indlæg i første linie, der skal stå 2015.

Kommentér

Bo Skelmose
#3 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:19. Emne: Ilia status 2015
Håber jeg når at se dem til næste år. Der må vel være grænser for hvor meget DNA der skal indsamles for at bevare bestanden....

Kommentér

John Vergo
#4 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:24. Emne: Ilia status 2015
Kan udemærket forstå din bekymring Lars, og derfor forstår jeg ganske enkelt ikke at man fra officelt hold ikke freder arter som disse, så der en lille mulighed for at de etablere sig.

Kommentér

Paul René Orlien
#5 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:25. Emne: Ilia status 2015
Uha, jeg får nervøse trækninger når jeg ser personer med kamera og holdninger til hvordan andre ønsker at bruge naturen

/Paul

Kommentér

John Vergo
#6 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:45. Emne: Ilia status 2015
Paul jeg tror du helt misforstår vores holdninger (dem med kamera), personligt har jeg intet imod samlere, jeg har faktisk stor forståelse for samlerens måde at "nyde" naturen på, problemet er jo desværre, at i små og sårbare bestande kan indsamling trods alt virke endog meget negativt. Det er udemærket at foreninger udsteder indsamlingsstop, men det er jo reelt uden betydning, officel fredning er pludselig en ganske anden sag, sådan rent juridisk.

Kommentér

Paul René Orlien
#7 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 21:56. Emne: Ilia status 2015
Hej John,

Tjaaa der er dem med net og dem med kamera. Jeg hører selv til begge fløje så jeg misforstår såmænd ikke noget. Jeg er bare godt træt af den stigmatisering der foregår overfor samlere.

Jeg synes bestemt at ilia kunne beskyttes med en fredning generelt i DK videre.

I vore rækker (samlernes) findes brådne kar som alle andre steder, hvilket er med til at give ALLE samlere et skidt rygte. Blandt andre naturbrugere findes sandelig også brådne kar, nemlig de personer som mener at der kun er én måde man kan bruge naturen på nemlig ved ”nok se ikke røre” og som kun kan forholde sig til naturen gennem et kameraobjektiv eller kikkert.

Jeg har selv for nyligt oplevet at blive meldt til politiet ved blot at befinde mig på en lokalitet med net. Det er en meget kedelig udvikling og den er omgæret med en hel del fordomme og uvidenhed. Her har vi som samlere bestemt en opgave at løfte …

/Paul

Kommentér

Lars Andersen
#8 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 22:07. Emne: Ilia status 2015
Retten til at bære net, men ikke alle steder?

Selvfølgelig skal der findes en løsning, så samlere ikke bliver hængt ud, en simpel løsning er der lavet i flere naturreservater over i det svenske, som svenske entomologer er med til at overholde.

Ilia status 2015 (Retten til at bære net, men ikke alle steder?

Selvfølgelig skal der findes en løsning, så samlere)
Foto: Lars Andersen
Kommentér

Paul René Orlien
#9 Kommentar postet d. 02-08-15 kl. 22:20. Emne: Ilia status 2015
Præcis Lars, den slags initiativer kunne man godt lære af i DK

/Paul

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator