Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ebbe Kristensen
Svampe-forvirret (Læst 815 gange) Postet d. 09-10-07 kl. 17:49
Fundet denne skørhat under Eg, der var omkranset af nåletræer, 1 eg - 20 nåletræer. Hat 5 til 6 cm. Stok 3-5 ca cm. Hul, kødet hvidt. Lameller svagt nedløbende. Ingen nævnværdig duft

Den kan jeg ikke gennemskue, men det er jo nok enkelt nok.

Venligst

Ebbe

Svampe-forvirret (Fundet denne skørhat under Eg, der var omkranset af nåletræer, 1 eg - 20 nåletræer. Hat 5 til 6 cm. )
Foto: Ebbe Kristensen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 09-10-07 kl. 19:43. Emne: Svampe-forvirret
Det ligner nu mere en Mælkehat, kom der ikke mælk da du skar basis af?

Kommentér

Ole Hvass Madsen
#2 postet d. 09-10-07 kl. 20:00. Emne: Svampe-forvirret
Den var nok for gammel og indtørret, til at mælken kunne flyde. Men der er ikke mange skørhatte med brune lameller. Bruddet passer både på skørhat og mælkehat, så vi kan vist roligt konstatere at det var en mælkehat.

Mosemælkehat plejer at være den mælkehat, der først tørrer ud(mælk klar og sparsom), men så plejer den at have en kraftig duft i retning af karry eller maggiterning, så den kan vi nok også udelukke, hvis du har haft svampen indendøre (udendørs i kulden kan det snyde lidt).

Egemælkehat er en klar kandidat.

nogle af de mere brune mælkehatte(f.eks. lactarius rufus), bliver lysere, når de udtørrer, så de kan ikke helt udelukkes, når det kun er ud fra et billede, det skal bedømmes.

Kommentér

Ebbe Kristensen
#3 postet d. 09-10-07 kl. 20:11. Emne: Svampe-forvirret
Må indrømme at jeg selv tænkte på mælkehat, men da der ikke kom noget ud ved såring slog jeg det ud af hovedet. Passer så derimod ikke på nogen skørhat. Derfor forvirret.

Den er ikke blevet lysere (ligger foran mig på skrivebordet), duft - svag lidt skarb, ubestemmelig duft.

Hjælper dette, eller hvad ønsker i at vide

Venligst

Ebbe

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator