Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Arne Christiansen
Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet? (Læst 4799 gange) Postet d. 09-10-07 kl. 19:49
Er denne svamp en Violet Hekseringsridderhat? Hvem kan mon hjælpe med bestemmelsen?Mvh.Jens.

Er det en Violet Hekseringsridderhat  jeg har fundet? (Er denne svamp en Violet Hekseringsridderhat? Hvem kan mon hjælpe med bestemmelsen?Mvh.Jens.)
Foto: Jens Arne Christiansen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 09-10-07 kl. 22:13. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
Ja.

Det er saftsusemig knald på farverne hos denne svamp. Du kan roligt spise den, men den smager ikke af ret meget og den flotte farve forsvinder.

Kommentér

Jens Arne Christiansen
#2 postet d. 09-10-07 kl. 22:24. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
Hej Margaretha.

Tak for hjælpen.Det var netop på grund af svampens kraftige farve at jeg kom i tvivl-i mine svampebøger har arten ikke nær så megen farve!

Mvh.Jens

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 09-10-07 kl. 22:36. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
De blegner gerne med alderen synes jeg, det er måske derfor at du ikke har set den kraftige violette farve før. Rent privat har jeg mistanke om at jordbunden også spiller en rolle, men jeg ved ikke om det er rigtigt.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 10-10-07 kl. 01:39. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
Hej Jens

Den hedder kun Violet hekseringshat, ikke noget med "ridder"

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Arne Christiansen
#5 postet d. 10-10-07 kl. 08:19. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
Hej Anni.

Tak for din oplysning-i mine bøger hedder den Violet Hekseringsridderhat,men den har åbentbart skiftet navn siden mine bøger gik i trykken for snart mange år siden. Hvorfor den ikke er "ridder" mere har jeg ikke hørt,men jeg var ved at tro at det var en anden art-og måtte lige tjekke det latinske for at være sikker på hvad det var for en svamp jeg havde med at gøre!Det latinske artsnavn var heldigvis det samme!Mvh Jens

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 10-10-07 kl. 08:47. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
Ja, også i min gamle Lange-bog står der "ridder", for da hed de også Tricholoma, men som det står i en fodnode: " De to hekserings-ridderhatte og Poppel-ridderhatten henregnes ofte til en særlig slægt, Lepista. De adskiller sig fra de øvrige ridderhatte ved at have svagt lerfarvet-rødligt sporestøv". Nu har man adskilt dem helt.

Sådan er det så meget.

Kommentér

Jens Arne Christiansen
#7 postet d. 10-10-07 kl. 19:24. Emne: Er det en Violet Hekseringsridderhat jeg har fundet?
Ja jeg har f.eks også svært med at mange biller ,som jeg før har beskæftiget mig en del med -altså for år tilbage, nu har andre latinske navne end dem der er brændt fast i min hjerne!Mvh Jens

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator