Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frej Juhl Halvorsen
Kiselsvamp, eller hvad har jeg fundet? (Læst 1540 gange) Postet d. 05-08-15 kl. 18:28
Ved Møns Klint fandt jeg i dag dette; en halv kuglerund flint med en midte der er tydeligt forskellig - er det en kiselsvamp jeg har fundet?

Billedet er ikke super kvalitet men viser fint hvordan det ser ud samt størrelse.

Kiselsvamp, eller hvad har jeg fundet? (Ved Møns Klint fandt jeg i dag dette; en halv kuglerund flint med en midte der er tydeligt forskelli)
Foto: fossil med 50 øre for størrelse
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#1 Svar postet d. 05-08-15 kl. 20:16. Emne: Kiselsvamp, eller hvad har jeg fundet?
Hej Frej

Ja det er en kiselsvamp du har fundet Plinthosella resonans også kaldet en raslesten da den som hel sommetider kan rasle da det indre af svampen kan løsne sig den er 63-65 mill år gammel

Hilsen Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#2 Svar postet d. 05-08-15 kl. 20:41. Emne: Kiselsvamp, eller hvad har jeg fundet?
Hej Fraj

Beskrivelse:

Plinthosella resonans

Er en lille kiselsvamp, som er ophav til de besynderlige kuglerunde raslesten. Svampen selv havde form som en lille kugle med nogle lange tynde »ben«. Med benene stod den på bunden. Død og begravet dannedes der en flintkugle rundt om svampen og inde i krukkens hulhed. Når svampens kiselskelet opløses, kan udfyldningen gå løs, og vi har en lille

flintkugle inde i en hul flintkugle, en naturlig rangle. På raslestenens overflade ses hullerne efter svampens »ben«. Også de var af kalk og er nu opløst.

se link

- se linket HER

Hilsen Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frej Juhl Halvorsen
#3 Kommentar postet d. 05-08-15 kl. 21:28. Emne: Kiselsvamp, eller hvad har jeg fundet?
Fornemt, tak for svaret, link og beskrivelsen!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator