Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. august 2015

Vingekurv fundet i THY

Lige siden Ole B. Lyshedes allerførste Forfratråd, da Finn Krone på Enø fandt en "løjerlig Svinemælkagtig plante" -i øvrigt i december måned 2009 -med udråb som Bingo bestemt af Ole og Henry til Vingekurv, har jeg ønsket at se/finde denne flotte kurvblomst.

På min enlige sjællandstur sidste år ledte jeg forgæves i forfærdelig varme på Gniben efter Jens Chr. Schous anvisning. Det blev "kun" til smukke Hjertekarser.

I går havde Für og jeg sat hinanden stævne i THY . Fürs hang til orkidéer skulle ha´ ekstra næring med besigtigelse af Knærod i Nystrup Plantage , hvor jeg af Jens var forevist fine bevoksninger for en måneds tid siden.

På vej ind til orkidéen foretog jeg stærk opbremsning , idet jeg i kløvermark så en gul kurvplante ragende op over kløveren , og i et nu fór det gennem hovedet :"Vingekurv -der var fand....me Vingekurv

Für undgik med dygtighed at køre op bag i mig....

Jeg stormede ud og kunne med det samme se, at det VAR Vingekurv , hvormed THY så kom på kortet.

Joooh, Für stod da med "påtaget interesse" og så min begejstring......

-han ER jo til orkidéer - men lidt senere fik han SIN lyst styret med fine Knærødder i lange baner....

Dette var gårsdagens skønne naturoplevelse -

Se senere Dagens HÆSLIGSTE naturoplevelse : massakre på tusindvis af orkidéen Sump-Hullæbe i vejkant i Nationalparken.(n)

:-) Per


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: