Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. august 2015

Nationalpark -fredede orkideers ødelæggelser. Hæsligt syn.

Uforståeligt !!! Hvad tænker Thisted Kommune på ???

I forbindelse med gårsdagens tur til Thy, havde Für telefonisk forberedt mig på et glædeligt syn: -"Et sjældent syn", som han sagde. "Vejkantsbotanik" (Ikke hverdagskost for Für.)

Vi mødtes ved Vangså Klithede kl 11,20, og kørte med det samme hen til stedet, hvor jeg skulle ha´ den glædelige oplevelse.

Für foreviste, pegede på de fine Sump-Hullæber, der stod helt inde ved den lille grøft. Det begejstrede !! men forsvandt omgående, da han pegede på den slåede vejside, hvor mindst en meters bredde bestod af tætte ituslåede blade og stængelrester af rundbarberede Sump-Hullæber.

Dagens forinden havde der været et fantastisk syn af de tusinder af Sump-Hullæbe.

På min vej havde jeg længere ude mødt de store maskiner i aktion og dér tænkt ilde om en vejkantslåning SÅ TIDLIGT og med så lav en vegetation.....

" Hvorfor fa´en skulle det slåes så tidligt " ???

Für opholdt sig i Vorupør og havde kort tid før jeg ankom, set maskinen æde sig igennem Sump-Hullæberne. Overvejede at køre ind foran den, men besindede sig. Og en snak med maskinføreren om, at han havde smadret tusinder af fredede orkidéer , gjorde nok indtryk, men som han sagde, han passede bare sit arbejde...

Og det gør de folk med med eftertryk, må man sige -ikke bare slåning, men snarere jordfræsning ....

Sump-Hullæberne findes over flere hundrede meter i vejsiden. Slåningen har jo ikke udryddet orkidéerne, men kommunen har forbrudt sig mod fredningsbetingelser for orkidéer , der ikke må skades -

Kommunen aner sikkert ikke en dyt , selvom en Nationalpark burde forpligte til viden.

Skal der slåes, bør det være langt hen i september måned og ikke så tæt på grøften.....

Kommunen bør orienteres -på en eller anden måde... den vejside skal beskyttes...!!

Hilsen fra en voldsom knarvorn

Per


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: