Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Dissing
Noget fra Faxe (Læst 1126 gange) Postet d. 08-08-15 kl. 00:21
Denne ca 4-5 mm store ''ting'' er fra Faxe kalkbrud. Den driller mig lidt da jeg ikke synes det ligner noget. Det ligner ikke rigtig en brachiopod og heller ikke en musling. Jeg har også overvejet om det kunne være en del at en krabbeklo, men det ligner det jo heller ikke helt.

Det undrer mig også list at en del af den er glasklar men resten er mere normal ''fossilfarvet''. Noget bud på had det er?

Mvh Brian

Noget fra Faxe (Denne ca 4-5 mm store
Brian Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 903)
Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#1 Kommentar postet d. 08-08-15 kl. 00:22. Emne: Noget fra Faxe
Den anden side...

Noget fra Faxe (Den anden side...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 654)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#2 Svar postet d. 08-08-15 kl. 14:22. Emne: Noget fra Faxe
Hej Brian

Et forsigtigt bud kunne være det indre aftryk af et lille søpindsvin med et ? der hvor kalken sidder fast kunne være munden ? syntes ikke lige som dig at muslinger og brachiopoder er en mulighed og krabber ser helt anderledes ud de er hvide også kløerne og der er struktur i dem

Hilsen Henrik

Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#3 Kommentar postet d. 08-08-15 kl. 22:03. Emne: Noget fra Faxe
Hej Henrik,

Tak for buddet som jo nok er det mest sandsynlige. Den ser for mig dog stadig underlig ud men jeg har heller ikke set ret mange fossiler . Jeg har vedhæftet et billede set fra enden modsat kalkstykket og det viser dels formen set fra den ende og at den er hul inden i.

Indsat på billedet er et udsnit af det første billede der viser overgangen fra det hvide til det klare område. Hvad kan den farveskift skyldes?

Mvh Brian

Noget fra Faxe (Hej Henrik,

Tak for buddet som jo nok er det mest sandsynlige. Den ser for mig dog stadig underli)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 896)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#4 Svar postet d. 13-08-15 kl. 12:30. Emne: Noget fra Faxe
Hej Brian

Formen på det sidste billede minder meget om en kalkspat krystal disse forekommer f.eks i søpindsvin se foto formen som dit stykke ved 1 tallet kunne stamme fra en enkelt plade fra et søpindsvin

Hilsen Henrik

Noget fra Faxe (Hej Brian
Formen på det sidste billede minder meget om en kalkspat krystal disse forekommer f.eks i)
Henrik Jensen har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#5 Kommentar postet d. 13-08-15 kl. 20:31. Emne: Noget fra Faxe
Hej Henrik,

Det synes jeg lyder som et rigtigt godt bud! Jeg tror du har ret Takker igen...

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator