Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Maul
Svampe ID3 (Læst 674 gange) Postet d. 12-10-07 kl. 21:25
Og endnu en svamp....

Svampe ID3 (Og endnu en svamp....)
Foto: Thomas Maul
Kommentér

Ole Hvass Madsen
#1 postet d. 12-10-07 kl. 22:04. Emne: Svampe ID3
Sandsynligvis et lille eksemplar af Velsmagende mælkehat, den har orange mælk, og bliver ofte grønlig med alderen. Der er muligvis nogle sjældne mælkehatte, der ligner, men er lige så spiselige.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 12-10-07 kl. 22:42. Emne: Svampe ID3
Jeg vil foreslå Brændende mælkehat, der vokser under eg og er plettet, men det ville være rart med lidt flere oplysninger, mælkens farve, smag osv. og gerne voksested. Denne mælkehat er sjælden og rødlistet som sårbar, så derfor vil det jo være interessant hvis det er den.

Du har evt flere billeder?

Kommentér

Thomas Maul
#3 postet d. 13-10-07 kl. 08:18. Emne: Svampe ID3
Kære Margaretha og Ole! Tak for hjælpen. Jeg har ikke meget forstand på svampe, da jeg primært er "fugle-mand", og jeg vidste ikke hvor mange detaljer, man skulle have med for at artsbestemme svampe. Det må jeg prøve at gøre bedre næste gang. Jeg kan dog tilføje til denne svamp, at den ca. er 5-9 cm i diameter og at den vokser i Stoubæk krat, som primært er et ege-krat med indslag af andre træer også.

Kommentér

Ole Hvass Madsen
#4 postet d. 13-10-07 kl. 19:52. Emne: Svampe ID3
Hvis du er helt begynder, så er det altid en god ide at fotografere evt. svampe, både opppefra, nedefra og et snit tværs gennem svampen.

Nogle af de basale ting man skal bemærke ved bestemmelse af svampe, er undersiden af hatten, rør lameller eller andre eksotiske ting. om stokken ender i en knold, spidser til, eller ender i en pose.

om der er spor af ring eller slør. Om der er tegn på hvad sporefarven er. Lamellen kan være grålig men brunpudret af sporestøv. sporestøv er oftest hvidt, men kan være lakserødt, grønligt, rustfarvet, diverse brunlige farver eller sort.

Hvis man som her er nogenlunde enige om at det er en mælkehat, så er farverne vigtige, både på overflader af svampen, men specielt på mælken, og i mindre grad kødet. Ofte er det også vigtigt at vide om mælken smager skarpt og om kødet gør det (det følges ikke altid ad, kødet kan godt smage skarpt, selv om mælken ikke gør det).

Kommentér

Thomas Maul
#5 postet d. 14-10-07 kl. 18:13. Emne: Svampe ID3
Tak for den fine information. Jo, hvad svampe angår, må jeg siges at være novice. Men jeg har lige købt nyt fotoudstyr, og har egentligt bestemt mig for at fotografere al den natur, jeg lige falder over, selvom fugle absolut har hoved-interesse. Men hvem ved, det kan jo være man kommer til at blive mere all-round, efterhånden som man lærer mere, ud fra de meget kyndige kommentarer ens billeder får med på vejen....

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 postet d. 14-10-07 kl. 18:46. Emne: Svampe ID3
- se linket HER

Mvh

Jørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 14-10-07 kl. 19:12. Emne: Svampe ID3
Godt at du kunne huske den artikel Jørn - den har jeg svedt helt ud, nu må jeg prøve på at huske den.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator