Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Grethe Leerbech
Slørhat art (Læst 643 gange) Postet d. 13-10-07 kl. 00:09
Disse slørhatte finder jeg de samme to små steder hvert år. Der er ikke mange af dem.

De gror i gran med megen mos og fugtighed-men kun langs kanten af granplantagen.

de har typisk glinsende hvid spindelvævsslør. Fedtet sålgrå hat og skæl på stokken og så er den nederste del af stokken karakteriseret ved den svovlgule

farve.

Glemte at lugte til dem!

Jeg kan ikke finde dem i mine svampebøger, skønt der er mange slørhatte-nogle giftige og resten uspiselige-i min engelske bog er der dog een man betegner som særdeles god. Men det er ikke denne.

Jeg mener jeg for nogle år siden i en svensk bog har læst det er en meget eftersøgt og yndet spisesvamp i Sverige??

Mange hilsner

Grethe Leerbech

Slørhat art (Disse slørhatte finder jeg de samme to små steder hvert år. Der er ikke mange af dem. 
De gror i gr)
Foto: Grethe Leerbech
Kommentér

Flemming Larsen
#1 postet d. 13-10-07 kl. 00:24. Emne: Slørhat art
Grå slimslør - Den kan spises; men husk at trække slimlaget af inden du kommer den i kurven

- se linket HER

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 13-10-07 kl. 02:03. Emne: Slørhat art
Grethe, man skal ikke tro på alt hvad man læser, det er en svamp som jeg husker at mine forældre plukkede som fyld, men heller ikke mere og jeg har aldrig hørt nogen omtale dem med julelys i øjnene, eller i det hele taget omtale dem som spisesvampe.

Kommentér

Grethe Leerbech
#3 postet d. 13-10-07 kl. 13:53. Emne: Slørhat art
Hej Margaretha

For det første har jeg ledt efter svampen under Cortinarius arterne og derfor ikke fundet den. Så tak for oplysningen om at det er en Gomphidius. Så fandt jeg den ogå i Politikens svampebog. Her står:

Som ung er det en fin spisesvamp. Den slimede hathud trækkes af med en kniv!

Og jeg fandt det svenske blad som er Kupé, august 2006, der deles ud i alle Øresundstog. Med billede:

Her står

Citronslemskivling (ingen latinsk betegnelse)

God matsvamp som er lätt att läre sig känna igen på det citrongula köttet i fotbasen i kombination med de ljusgrå nedløpande skiverne.

Kan se på billedet, det er en anden svamp, da hathuden er gråbeige til mørkgråbeige og lysbrunbeige, og den åbenbart har grå lammeller.

Mange hilsner

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 13-10-07 kl. 16:17. Emne: Slørhat art
Nej Grethe, det er dén, men svampe forandrer sig jo med alderen, det er næsten lidt som os andre .

Så kan jeg se at man har opgraderet den, og så skal man måske også sige "smag og behag".

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator