Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvidlig Fåreporesvamp? (Læst 3207 gange) Postet d. 13-10-07 kl. 19:32
Denne svamp antager jeg er den ekstremt sjældne Hvidlig Fåreporesvamp (Scutiger ovina (Schaeff.:Fr.) Murr.)

Konsistens fast. 2-4 porer/mm. lidt syrlig lugt. Porelag lidt gråligt anløbende ved tryk.

Den blev fundet i 1 (evt.2) eks. på svampetur i Gribskov i dag d. 13. oktober.

Flere billeder haves!

Kommentarer modtages meget gerne

Hvidlig Fåreporesvamp? (Denne svamp antager jeg er den ekstremt sjældne Hvidlig Fåreporesvamp (Scutiger ovina (Schaeff.:Fr.))
Foto: Poul Evald Hansen
Klik på billedet for original størrelse (900 x 537)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 13-10-07 kl. 19:46. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Og et billede mere!

Poul Evald

Hvidlig Fåreporesvamp? (Og et billede mere!

Poul Evald)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 13-10-07 kl. 20:19. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Det er nu sjovt, da jeg var lille måtte vi ikke plukke denne svamp i større mængder, fordi den var så kedelig at spise. Vi bogstavelig talt vadede i den!

Den bliver sort ved kogning, og før i tiden brugte industrien den som erstatning for trøffel (!) i leverpostej, som dengang var en meget speciel spise i Sverige. Fint skulle det være.

Den voksede altid i granskovene, i mosset, og jeg mindes ikke at den havde den form som du viser PE. Stokken er hvid, det er den ikke på dit eks. Jeg tror ikke at det er en "fårticka", men har ikke noget bud på hvad det er for een. Kan du ikke få nogen til at mikroskopere den?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 13-10-07 kl. 20:28. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Hvad sigerdu til Albatrellus confluens?

- se linket HER

Et forslag jeg har fra en svensk pore-site, der nævner den som forvekslingsart til fåreporesvampen, der i øvr. bliver gullig når man trykker på porerne, ikke grålig.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 13-10-07 kl. 22:16. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Margaretha!

Det sidste vil jeg overveje. Hvis det er Albatrellus confluens, så er det vist ny art for Danmark!

Jeg har taget svampen med hjem og lagt et køligt sted. - Jeg må se at få den tørret. Så får vi se!

Hvidlig Fåreporesvamp er meget sjælden i Danmark, og kun fundet i Gribskov-området få gange.

Den havde klart den syrlige lugt og den konsistens ,som Hvidlig Fåreporesvamp angives at have. Men jeg synes, at porelaget gråner mere end det gulner.

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 13-10-07 kl. 22:37. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Kender du denne svenske poresvampeside?

- se linket HER

Den er vældig god, fordi den også har forvekslingsarter med.

Et spændende fund du har gjort, jeg håber at du husker at fortælle os resultatet.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 postet d. 13-10-07 kl. 22:52. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Ja, det var nu en af deltagerne på svampeturen der havde fundet den, og gav mig den, da jeg sagde den var meget sjælden. - Men den blev fundet nær det vejkryds, der hedder "Syvstjernen" (tror jeg nok), hvor Fåreporesvamp er angivet fra et tidligere fund ifølge Svampeforeningens rødlistedatabase. Voksestedet var ung, ret uplejet nåleskov iblandet en del opvækst af birk i et ret bakket og kuperet området.

Poul Evald

Kommentér

Flemming Larsen
#7 postet d. 14-10-07 kl. 13:50. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Den mørke stok kendes fra Boletopsis - troldporsvampene. Det passer måske også med at den gråner; men jeg kender ikke ret meget til slægten - og ved ikke om de kan have så uregelmæssig hat.

Du kan se billeder på mycokey

- se linket HER

Kommentér

Henrik Mathiassen
#8 postet d. 16-10-07 kl. 02:02. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Hej Poul Evald

Vældig fint fund du har gjort. Jeg hælder også mest til at det er en Boletopsis grisea, Grå troldporesvamp da porerne gråner ved berøring og stokken er mørk. Hatten kan godt være ret uregelmæssigt formet, jfr billeder i Tickor af Klas Jaederfeldt. Dog er hat farven noget lysere end normalt for Boletopsis, så den må checkes.

Send den til Thomas som kan få det afklaret.

mvh,

Henrik

Kommentér

Christian Lange
#9 postet d. 16-10-07 kl. 18:20. Emne: Hvidlig Fåreporesvamp?
Det ser sindssygt underligt ud, men jeg tror ikke det er en Albatrellus (desværre; det kunne ellers være fedt med et nyfund af den!). Som Henrik skriver; tørres og ind til Thomas Læssøe!

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator