Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Moeslund
Violet Hekseringshat og forvekslinger? (Læst 1373 gange) Postet d. 15-10-07 kl. 15:42
Hejsa

I en af mine svampebøger står der at Violet Hekseringshat og iøvrigt dens nære slægtning Bleg Hekseringshat kan forveksles med visse slørhatte med samme farve. Er der nogle sikre kendetegn, der adskiller disse to, når nu mine Hekseringshatte ikke vil kaste sporer og hvis man ikke lige har tid til at vente på de kaster sporer? Kan man forvente at alle slørhatte vil kaste rustbrune sporer efter et døgn og at når svampen ikke har kastet sporer overhovedet, derfor ikke er en slørhat? Jeg har haft mange forskellige indevider af Hekseringshatte liggende natten over, unge og gamle, og ingen har kastet sporer. De lugter aromatisk sødligt, har udrandede lameller, læderbrune på hatten, violet anløbne på lameller og stok, de ældste lidt brunlige lameller. Den største var nok 25 cm i diameter. Stod på et overdrev blandt vokshatte og Stor Parasolhat. Sandet, kalkrigt.

Kommentér

Flemming Larsen
#1 postet d. 15-10-07 kl. 18:01. Emne: Violet Hekseringshat og forvekslinger?
Det er svært at give generelle retninglinier - da folk ofte kan få alt til at passe til den svamp de ønsker det skal. Der var en gang en der ringede til og havde spist en fluesvamp, hvor lamelsvøbet dækkede lamellerne, i den tro at det var en Karl Johan rørhat. Heldigvis var det rødmende fluessvamp; så der skete igen skade!!

Men hvis jeg alligevel skal komme med lidt retningslinier

Hat overflade:

Hekseringhat - glat/ufibret;

Slørhat - ofte delvis klæbrig og/eller med spred flager eller kliddet.

Stok:

Hekseringshat - forholdvis kort i forhold til hatbredde; +- fibret;

Slørhat - stok med tydelig knold og/eller stok længere eller samme længde som hatbredde. (+- brune) slørrester på stokken.

Og så har Hekseringshatten en speciel lugt.

Her er nogle billeder af de nogle af de blålige slørhatte som har en størrelse så de måske kan forveksles:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 15-10-07 kl. 18:08. Emne: Violet Hekseringshat og forvekslinger?
Personligt synes jeg ikke Violet Hekseringshats typiske kraftige ridderhattestruktur giver væsentlige forvekslingsmuligheder.

Flemming har udmærket redegjort for en række forskelle.

Violet Hekseringshat har en speciel lidt gasagtig lugt (lidt i retning af gammeldags bygas eller flaskegas) med en lidt vammel komponent. Lugten er ikke meget stærk, men næsten altid kendelig; denne lugt findes ikke hos slørhatte. Lugten findes lidt mindre udtalt hos Bleg Hekseringshat og Spinkel Hekseringshat.

Poul Evald

Kommentér

Jesper Moeslund
#3 postet d. 15-10-07 kl. 18:39. Emne: Violet Hekseringshat og forvekslinger?
Ok tak skal I have. Flemming, puha de ligner godt nok en del mange af dem du linker til. Findes der nogle giftige tilfælde af slørhatte man kan forveksle den med?

Kommentér

Jesper Moeslund
#4 postet d. 15-10-07 kl. 18:41. Emne: Violet Hekseringshat og forvekslinger?
Forresten kan det beskrevne findested godt passe til en Hekseringshat? Og kan man være sikker på det ikke er en slørhat, hvis der ikke er træer i miles omkreds? (pånær lyng og små pil).

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator