Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. oktober 2007

Violet Hekseringshat og forvekslinger?

Hejsa

I en af mine svampebøger står der at Violet Hekseringshat og iøvrigt dens nære slægtning Bleg Hekseringshat kan forveksles med visse slørhatte med samme farve. Er der nogle sikre kendetegn, der adskiller disse to, når nu mine Hekseringshatte ikke vil kaste sporer og hvis man ikke lige har tid til at vente på de kaster sporer? Kan man forvente at alle slørhatte vil kaste rustbrune sporer efter et døgn og at når svampen ikke har kastet sporer overhovedet, derfor ikke er en slørhat? Jeg har haft mange forskellige indevider af Hekseringshatte liggende natten over, unge og gamle, og ingen har kastet sporer. De lugter aromatisk sødligt, har udrandede lameller, læderbrune på hatten, violet anløbne på lameller og stok, de ældste lidt brunlige lameller. Den største var nok 25 cm i diameter. Stod på et overdrev blandt vokshatte og Stor Parasolhat. Sandet, kalkrigt.

De senest indberettede arter i Naturbasen: