Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erhardt Ecklon
Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor? (Læst 476 gange) Postet d. 19-08-15 kl. 13:02
Jeg har modtaget fra Poul Brugs Rasmussen, Lundeborg:

Hej Igen!

Set på mit hus kl. 11:00

Poppelsværmer 1 (lægger sine æg direkte på væggen – hvorfor? når der står en stor gammel Poppels som er beregnet til det samme.

Mvh

Poul B.

Det ville jeg gerne kunne svare på; men ønsker hjælp fra JER.

Har I nogen "naturlig forklaring" på fænomenet?

Vh Erhardt

Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor? (Jeg har modtaget fra Poul Brugs Rasmussen, Lundeborg:

<i>Hej Igen!
Set på mit hus kl. 11:00
Pop)
Foto: Poul Brugs Rasmussen
Kommentér

Jens Thorving Andersen
#1 Kommentar postet d. 19-08-15 kl. 13:08. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Jeg har før oplevet det nogle gange i forbindelse med lyslokning. det virker som om at det fremprovokeres når dyrene "fanges" ved lyset.

Mvh Jens.

Kommentér

Erhardt Ecklon
#2 Kommentar postet d. 19-08-15 kl. 20:08. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Hej Jens

Tak for svar.

Den har ikke været "udsat" for lyslokning; men kan selvfølgelig have været udsat for anden lyskilde!

Vh Erhardt

Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 19-08-15 kl. 22:25. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Mit svar er, at "naturen ikke altid er så regelret ..." (hvad vi ofte heller ikke er - selv om det skal se sådan ud )

Der foregår sære ting og "eksperimenter" i naturen, som bare aldrig bliver til mere ...

Men man hører/ser jo kun de næste generationer, netop blandt "dem, der blev til noget" - De skæve vinkler går bare i sig selv igen - og det har du så observeret et eksempel på.

Og så er der nogle få arter, der "klatter æg" snart sagt overalt

Det er i hvert fald mit indtryk, ind til nu

Græsspinder/Vanddrikker kunne være et eksempel på dette.

Jeg har fundet æg og en afdød Græsspinder i yderbladene af en blomkål ??

mvh Kjeld

Kommentér

Jens Thorving Andersen
#4 Kommentar postet d. 19-08-15 kl. 22:27. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Ja hvis man synger på sidste vers er det da bare med at få lagt de æg!

Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 19-08-15 kl. 22:40. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Ja! Jeg må hellere få lagt noun æg, Jens

Kommentér

Asger j
#6 Kommentar postet d. 20-08-15 kl. 09:09. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Natsværmere producere ofte æg, trods for at de ikke er befrugtet. Forklaringen kan derfor være natsværmerens adfærd er styret efter at disse æg ikke er fertile, så den istedet gemmer energidepoterne til den er befrugtet af en han.

Kommentér

Asger j
#7 Kommentar postet d. 20-08-15 kl. 09:09. Emne: Poppelsværmer med overspringshandling; men hvorfor?
Natsværmere producere ofte æg, trods for at de ikke er befrugtet. Forklaringen kan derfor være natsværmerens adfærd er styret efter at disse æg ikke er fertile, så den istedet gemmer energidepoterne til den er befrugtet af en han.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator