Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thorke Østergaard
Knolde på bøgerødder (Læst 478 gange) Postet d. 22-08-15 kl. 11:33
Jeg har fået tilsendt et billede af knolde fundet i en have i Østjylland (Hovedgård).

Knoldene sidder på rødderne af en bøgestub (træet blev fældet for 5-6 år siden), både ved jordoverfladen og helt nedgravet. De kan brækkes af med hænderne.

Jeg kan ikke umiddelbart identificere dem og er end ikke helt sikker på det er svampe. Er der nogen der kan hjælpe?

Knolde på bøgerødder (Jeg har fået tilsendt et billede af knolde fundet i en have i Østjylland (Hovedgård). 
Knoldene sid)
Thorke Østergaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (749 x 562)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#1 Svar postet d. 22-08-15 kl. 19:57. Emne: Knolde på bøgerødder
Hej Thorke.

Med forbehold for et billede uden for naturlig sammenhæng vil jeg bestemt mene, at disse er Kølle-stødsvamp (Xylaria polymorpha).

- se linket HER

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard
#2 Kommentar postet d. 22-08-15 kl. 21:55. Emne: Knolde på bøgerødder
Det ser fornuftigt ud Niels, tak

Den hvide "kerne" i de knækkede eksemplarer burde have fået en klokke til at ringe ved mig, men jeg lod mig nok forblænde af finderens beskrivelse af underjordiske frugtlegemer (vedkommende håbede på sommertrøffel )

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator