Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Dissing
Faxe krabbe? (Læst 1205 gange) Postet d. 26-08-15 kl. 22:15
Det vrimler jo med krabber i det der koral kalk fra Faxe! I hvert fald hvis jeg har ret i at dette også er et krabbe skjold. Ifølge denne side - se linket HER ligner det Galathea strigifera, men jeg synes ikke rigtig det ligner den Galathea strigifera der er afbilledet i "Fossiler fra Faxe Kalkbrud". Den er ca 2 mm lang så måske ser de bare sådan ud som små?

/Brian

Faxe krabbe? (Det vrimler jo med krabber i det der koral kalk fra Faxe! I hvert fald hvis jeg har ret i at dette o)
Brian Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 1036)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#1 Svar postet d. 27-08-15 kl. 12:48. Emne: Faxe krabbe?
Hej Brian

Ja det er krabbe men det er snarre en del af den ovale del med en pandetorn af Faxegalathea platyspinosa bemærk piggen har lige meget prikket på hver side og den ovale del er ca 3-4 mm alt efter størrelse de har jo skiftet skal mange gange. den har 3 stjerner i faxe bogen så der kendes kun få eksemplarer

Hilsen Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#2 Svar postet d. 27-08-15 kl. 12:53. Emne: Faxe krabbe?
Hej Brian

Her lige et link om krabber fra Nedre Danien

- se linket HER

Hilsen Henrik

Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#3 Kommentar postet d. 27-08-15 kl. 14:40. Emne: Faxe krabbe?
Hej Henrik,

Det lyder jo spændende! Jeg kan ikke lige se det for mig men det hjælper måske når jeg kommer hjem til bogen Jeg ser lige at der er to Galathea strigifera på ovennævnte link men det er fossil nr Faxe 35 jeg tænkte på!

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#4 Svar postet d. 27-08-15 kl. 15:43. Emne: Faxe krabbe?
Hej Brian

prøv at sammenlign de to her den øverste er piggen knækket af på den forreste runde plade

hvis man drejer den så den bliver set fra siden er der prikker på begge siderne af piggen

Hilsen Henrik

Faxe krabbe? (Hej Brian

prøv at sammenlign de to her den øverste er piggen knækket af på den forreste runde pla)
Henrik Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#5 Kommentar postet d. 27-08-15 kl. 21:00. Emne: Faxe krabbe?
Hej Henrik,

Din illustration og forklaring hjalp så nu kan jeg se hvad du mener . Men jeg synes jo også at den ligner denne - se linket HER Og alene sjældenheden af platyspinosa taler vel imod at det skulle være den?

Jeg ser først nu at det ikke er skjoldet af strigifera der er vist på linket men et carpus led. Kunne min være sådan en også?

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#6 Svar postet d. 27-08-15 kl. 21:35. Emne: Faxe krabbe?
Hej Brian

Ja det kunne måske også være en mulighed men syntes at piggen sidder på den smalle side hvis den også er prikket på den side der er inde i stenen

Hilsen Henrik

Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#7 Kommentar postet d. 27-08-15 kl. 23:09. Emne: Faxe krabbe?
Hej Henrik,

Ja det er ikke nemt Og jeg beklager billedernes kvalitet men her kommer et mere hvor jeg har forsøgt at få et billede fra siden. Jeg har indcirklet der hvor der sidder en pig (til højre) og to steder hvor det ser ud til at der godt kunne have siddet flere pigge.

Jeg synes også at jeg kan se i mikroskopet at den er flad på undersiden men man kan jo blive overrasket

/Brian

Faxe krabbe? (Hej Henrik,

Ja det er ikke nemt :-) Og jeg beklager billedernes kvalitet men her kommer et mere h)
Brian Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 410)
Besvar | Kommentér

Henrik Jensen

Svaraktivitet:

(749)
#8 Svar postet d. 27-08-15 kl. 23:53. Emne: Faxe krabbe?
Hej Brian

Helt ok foto fordi det viser flere pigge det er det som du linkede til

Hilsen Henrik

Besvar | Kommentér

Brian Dissing
#9 Kommentar postet d. 29-08-15 kl. 13:22. Emne: Faxe krabbe?
Hej Henrik,

Tak for hjælpen, selvom det jo havde været sjovere hvis det havde været den sjældne Men så må jeg jo bare lede videre

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator