Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren G. Nielsen
Lille falk - langt væk - hvilken? (Læst 667 gange) Postet d. 30-08-15 kl. 23:34
Lille Vildmose d.d.

Jeg var specielt på udkik efter Aftenfalk/Lærkefalk, og "faldt" over denne lille falk - desværre lidt væk og i luften, så fotokvali er elendig.

Vil/kan I sætte navn på arten?

Jeg hælder selv til Dværgfalk.

Vh Søren

Lille falk - langt væk - hvilken? (Lille Vildmose d.d.
Jeg var specielt på udkik efter Aftenfalk/Lærkefalk, og "faldt" over denne lill)
Søren G. Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1241 x 784)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 30-08-15 kl. 23:36. Emne: Lille falk - langt væk - hvilken?
Det er en tidlig Dværgfalk du har set.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

John Brask
#2 Kommentar postet d. 30-08-15 kl. 23:39. Emne: Lille falk - langt væk - hvilken?
Det er ikke specielt tidligt sidt i august, faktisk meget normalt at de første Dværgflake kommer i løbet af august...

- se linket HER

Besvar | Kommentér

John Brask
#3 Kommentar postet d. 30-08-15 kl. 23:41. Emne: Lille falk - langt væk - hvilken?
oj oj, beklager de sjuskede tastefejl.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 31-08-15 kl. 00:26. Emne: Lille falk - langt væk - hvilken?

Som jeg skriver er en Dværgfalk i august tidlig FORDI det kun er en brøkdel af bestandene nord for os som allerede nu rammer Danmark.

De FØRSTE er nemlig altid TIDLIGE, og de sidste er altid SENE

Dette er helt normal dansk sprogbrug, og indikerer IKKE PÅ NOGEN måde at en Dværgfalk i august er HELT USÆDVANLIG, eller aldrig før konstateret, for så ville jeg naturligvis have skrevet det

Jeg har før været ude for disse sikkert velmente ''korrektioner'', når jeg har bemærket at en eller anden iagttagelse var tidlig eller sen, men min pointe har blot været at understrege (af lutter pædagogisk hjælpsomhed), at denne eller hin forekomst netop var TIDLIG eller SEN.

Sidste år holdt en Aftenfalk til på Amager til langt hen i november.

Se det var en meget SEN iagttagelse, og hvis vi får snefald her i landet til oktober, vil man naturligt nok tale om at vinteren måske kommer TIDLIGT i år.

Forstår du mig?

Hilsen Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#5 Kommentar postet d. 31-08-15 kl. 00:40. Emne: Lille falk - langt væk - hvilken?
Tak for ID - og for mig selv rart, at jeg var på rette spor (jeg er på ingen måde rutineret udi de små falke).

Og tak for supplerende info også; jeg er helt med på din sprogbrug/info, Peter, og opfatter egentligt også din kommentar, John, som bekræftelse af dette: "...faktisk meget normalt at de første Dværgfalke ..".

Det er vist termen "tidlig", der driller, og den vil jeg lade ligge .

Vh Søren

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator