Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linda Kjær-Thomsen
Vandranunkel? (Læst 935 gange) Postet d. 02-09-15 kl. 22:17
Kan der siges noget fornuftig om den ud fra dette ene foto?

Hindø, 15/7/15, grøft på afgræsset eng

Vandranunkel? (Kan der siges noget fornuftig om den ud fra dette ene foto?
Hindø, 15/7/15, grøft på afgræsset eng)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen

Svaraktivitet:

(110)
#1 Svar postet d. 02-09-15 kl. 23:17. Emne: Vandranunkel?
Lidt kan man jo altid sige. Der er ikke et eneste flydeblad at se, så man kan jo gætte på , at den heller ikke har haft nogen. De finddelte undervandsblade ser ikke ud til at være stive og i et plan, så det er ikke kredsbladet v., og de er slet ikke lange nok til den sjældne pensel-v. Kronbladene ser ikke ud til at overlappe, der faktisk luft imellem deres basis, så storblomstret v. er heller ikke oplagt.

Nu ville det have været overordentligt nyttigt at vide noget om kronbladenes honningkirlter, og det kunne let have været set med en lup! Hvis originalbilledet har tilstrækkelig høj opløsning, kan du forstørre det på skærmen og se kirtlerne. Prøv at sammenligne med fig. 89 a-c i Dansk flora (det er honningkirtler, selvom tegneren får dem til at ligne sanitære installationer): er kirtlerne balkon- eller halvmåndeformede som c? Det gætter jeg på, at de er - og så er det hårfliget vandranunkel ....

FinnR

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#2 Kommentar postet d. 02-09-15 kl. 23:22. Emne: Vandranunkel?
Vildt imponerende så meget du fik ud af det!

Originalbilledet er beklagelig nok ikke særlig godt, her er hvad jeg kan se 1:1

Benævnte bog har jeg desværre ikke...

Vandranunkel? (Vildt imponerende så meget du fik ud af det! (y) :-)
Originalbilledet er beklagelig nok ikke særlig)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 02-09-15 kl. 23:27. Emne: Vandranunkel?
Ja, det er desværre ikke helt godt nok. Måske har JC Schou, der arbejder med en vandplantebog, en kommentar til den?

Prøv at tage en lup med, når du botaniserer! Det er ofte sådan nogle småting, der kan afgøre, hvad man har med at gøre FinnR

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 02-09-15 kl. 23:30. Emne: Vandranunkel?
Jeg havde lup med, men grøften var dyb og stejl, og ingen gummistøvler....Faktisk var det en ufotogen guldsmed jeg prøvede at fotografere (den fløj!)

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#5 Svar postet d. 04-09-15 kl. 09:44. Emne: Vandranunkel?
Jeg vil gerne kommentere på den, men kommer ikke meget nærmere end Finn.

Landformer af Vandranunkel er vanskelige at have med at gøre, da de karakterer, vi normalt bruger til at skelne dem, er baseret på vandformer. Mit umiddelbare bud er Alm Vandranunkel.

Hårfliget, der blot skal opfattets som en varietet af Alm, er det næppe, da blomsterstilkene ser ud til at være for lange. Fravær af flydeblade betyder ikke, som skrevet i flere floraer, at det er Hårfliget. Såvel Alm som Hårfliget kan optræde både med og uden flydeblade.

Du bør indberette den som Vandranunkel uden artsnavn.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 08-09-15 kl. 17:29. Emne: Vandranunkel?
Ja, billedet kan så nok ikke betemmes nærmere end Ranunculus subgenus Batrachium.

Vandranunkler er svære - den eneste trøst er, at vandstjerner er endnu sværere

Ad Christian: Har du nogensinde set de overgangsformer mellem almindelig og hårfliget v., der nævnes i Flora Nordica, eller er det mest et norsk-svensk problem? Sjovt nok ser det ud til, at nektarkirtel-morfologien ikke er variabel, men den findes åbenbart i forskellige kombinationer med de øvrige karakterer.

FinnR

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#7 Svar postet d. 08-09-15 kl. 19:42. Emne: Vandranunkel?
Nej det er ikke kun et norsk - svensk fænomen. I AFD-projektet dukkede der flere overgangsformer mellem de to varieteter op.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator