Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvad bruger man Jernurt til? (Læst 5904 gange) Postet d. 03-09-15 kl. 09:14
Jeg har noget Almindelig Jernurt ude i min have. Jeg købte nogle planter ved Vitskøl Kloster i Nordjylland for et par år siden, og de klarer sig meget godt i den stive lerjord.

Men alle ting skal jo helst kunne bruges til noget.

Hvad bruger man Jernurt til? - Hvad har den af interessante indholdsstoffer?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 09:19. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Læge-Jernurt, Verbena officinalis, forstås.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(5)
#2 Svar postet d. 03-09-15 kl. 09:36. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Prøv at se her

Verbena officinalis -

en.wikipedia.org/wiki/Verbena_officinalis

Verbena officinalis , the common vervain or common verbena , is a perennial herb native to Europe . It grows up to a metre/yard high, with an upright habitus . The ...

Common names and taxonomy ·

Systematics ·

Use by humans ·

Chemistry

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 09:45. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Der står nu ikke noget særligt i linket. Men er der ikke et eller andet spændende indholdsstof, jeg kan snakke om i Beboerhuset eller fredagscafeen?

Nå skidt! Der er mange problemer, som er større end dette.

Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt

Svaraktivitet:

(1)
#4 Svar postet d. 03-09-15 kl. 09:52. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Sydeuropæere, bl.a. franskmænd drikker det som te, jeg har prøvet, og det er ikke ubehageligt, en mild aromatisk urtete med et strejf af citrus. De bruger tørrede blade.

I M.Marcussen: Helbredende urter er jernurt omtalt.

Det er noget med udtræk af urten mod hovedpine og migræne.

Jeg vil nok sige, at en rigtig gemen hovedpine for mit vedkommende ikke kan kureres med en kop verbena-te, desværre.

Marie Louise Brandt

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(5)
#5 Svar postet d. 03-09-15 kl. 10:03. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
En anden kilde har dette:

Verbena is a plant. The parts that grow above ground are used to make medicine.

Verbena is used for sore throats and respiratory tract diseases such as asthma and whooping cough, and for heart conditions such as chest pain (angina) and fluid retention due to heart failure.

Verbena is also used for depression, hysteria, generalized seizure, gallbladder pain, arthritis, gout, metabolic disorders, “iron-poor blood” (anemia), fever, and recovery after fever.

Other uses include treatment of pain, spasms, exhaustion, nervous conditions, digestive disorders, liver and gallbladder diseases, jaundice, and kidney and lower urinary tract disorders.

Women use verbena for treating symptoms of menopause, irregular menstruation, and increasing milk flow, if breast-feeding.

Some people apply verbena directly to the skin to treat poorly healing wounds, abscesses and burns; for arthritis, joint pain (rheumatism), dislocations, bone bruises (contusions), and itching. Verbena is also used as a gargle for cold symptoms and other conditions of the mouth and throat.

In combination with gentian root, European elder flower, cowslip flower, and sorrel, verbena is used for maintaining healthy sinuses and treating inflamed or swollen sinuses (sinusitis).

In manufacturing, verbena flowers are used as a flavoring agent in alcoholic beverages.

How does it work?

Verbena contains chemicals that might reduce inflammation.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Peter Pedersen
#6 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 10:03. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Interessant plante: - se linket HER

Hilsen

LP

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(10)
#7 Svar postet d. 03-09-15 kl. 10:06. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Mon ikke den the, Marie Louise har drukket, var af planten Verbena citriodora, Citron-Verbena? Blot et gæt.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt

Svaraktivitet:

(1)
#8 Svar postet d. 03-09-15 kl. 10:27. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
Måske, der stod ikke latinsk navn på den pose tørrede blade jeg har drukket, blot verbena.

I hvert fald omhandler Marcussens urtebog verbena officinalis.

Jeg mener at have set verbena gro vildt i Grækenland, men hvad med Danmark? I Marcussens "Helbredende urter" som jo er en lidt gammel sag fra 1946, står om voksested for verbena officinalis: "På lossepladser, ved mure og vejkanter (I Danmark kun den sydlige del)"

Passer den beskrivelse stadig?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 10:42. Emne: Hvad bruger man Jernurt til?
I Dansk flora, 2012, er den angivet som meget sjælden - og det er bestemt ikke hver dag man ser den. Er kun kendt i Østdanmark.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator