Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Kunne det her være en mandelpil? (Læst 555 gange) Postet d. 03-09-15 kl. 11:44
Den er fra en grøn korridor bag et beboelseskvarter på Islands Brygge, starten af Amager Fælled.

Kunne det her være en mandelpil? (Den er fra en grøn korridor bag et beboelseskvarter på Islands Brygge, starten af Amager Fælled.)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1731 x 770)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 11:44. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Overside

Kunne det her være en mandelpil? (Overside)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 881)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 11:45. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Underside

Kunne det her være en mandelpil? (Underside)
Klik på billedet for original størrelse (799 x 770)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6831)
#3 Svar postet d. 03-09-15 kl. 16:22. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Hos Mandel-Pil bliver fodfligene siddende, så næppe den. Det ser ud til, at bladspidsen er savtakket - passer det? Behåringen på undersiden kun på nerverne. Blad bredest over midten. Ud fra det kommer jeg til Purpur-Pil.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 03-09-15 kl. 19:28. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Tak, og jo, bladene er savtakkede i spidserne.

Lars

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 04-09-15 kl. 09:04. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Først havde jeg tænkt mig bare at svare "nej". For jeg kunne ikke se, hvad det er - udover at det ikke er nogen Mandel-Pil. Det er altid rart med en hel løvkvist som overbliksbillede.

Men Ole er inde på det rette - og bladbillederne er så tydelige, at når man først får ideen - så kan det ses, at den er en hybrid med Purpur-Pil! Godt med skarpe billeder af både bladrand og undersidebehåring. Fodfligene er faktisk ikke særligt væsentlige ved bestemmelse af Pil. Kun vejledende.

Sandsynligvis er det hybriden af Purpur-Pil med Bånd-Pil. Den plantes ikke så sjældent - og den har fået artsnavnet Rød Pil! - se linket HER

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 04-09-15 kl. 21:50. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Jeg har dog også et billede, der viser nogle kviste - ganske vist sidden på træet, men alligevel. Bliver det mere klart af det?

Kunne det her være en mandelpil? (Jeg har dog også et billede, der viser nogle kviste - ganske vist sidden på træet, men alligevel. Bl)
Klik på billedet for original størrelse (879 x 770)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 09:53. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Hej Lars Thomas

Det er lige præcis sådan et oversigtsbillede af løvværket med de enkelte kviste tydelige, som kan bruges til et førsteindtryks overbliksbillede.

Man kan se, at bladene ikke hænger ret meget - det gør de på den lignende Lådden Pil. Og man kan se, at kvistenes fordeling minder meget om Bånd-Pil - uden at være det.

Så er der osse noget mysterium som hedder Langbladet Pil - men den skulle have hængende blade - ligesom Lådden Pil. Ellers ligner dens blade dine billeder fint - bortset fra, at den mysterie-pil ikke skal være svagt takket nær bladspidsen.

Desuden kan man se, at ingen af kvistspidserne er misdannede, som de er hos den såkaldte "fladpil" til flettebrug - - se linket HER - for dens blade ligner rigtig meget Rød Pils (og ikke Grøn Tuborg ).

Rød Pil har jeg set så få gange (mens jeg var klar over dens ID på voksestedet), at jeg ikke tør bekræfte bestemmelsen 100% - men det kan man jo osse kun sjældent med de danske Salix''er.

Det man kan se på dine billeder, passer fint med Rød Pil, så jeg mener den er indobservérbar på Fugle&Natur. Til AFD-brug skulle løvet have været lagt under stereolup for at se, om behåringen passer med ekspertbestemt herbariemateriale.

Behåringen på dit bladundersidebillede passer imidlertid fint med min hukommelse, når den husker på behåringen af den almindelige hybrid-udgave af Rød Pil.

F&N forlanger 100%s sikkerhed - det når man i princippet aldrig. Men ID = Rød Pil er efter min mening tæt nok på - så fred være med den.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(251)
#8 Svar postet d. 05-09-15 kl. 10:22. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Rusten på billede #2 er en der kræver mikroskopi!

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#9 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 11:10. Emne: Kunne det her være en mandelpil?
Jeg bukker og takker.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator