Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Indobsning af regulære haveplanter fra haver (Læst 551 gange) Postet d. 05-09-15 kl. 13:05
Når jeg kigger tilbage over året er jeg stødt på nogle meget få billeder af haveplanter, som måske, måske ikke, er taget i haver. Her er jeg dog ikke i tvivl: - se linket HER

Ingen af os plejer at indobse haveplanter fra haver.

I det viste tilfælde er der tale om at observatøren har lagt billedet op i Naturbasen ID. Ved identifikation indobses observationen automatisk.

Hvordan kommer vi rundt om dette problem, som ikke er stort, men alligevel bør løses på en eller anden måde?

Hilsen

John

- - - - -

PS: Af noten til ovennævnte observation, har Per (der har foretaget ID) skrevet: bestemmelsen noget usikker . Jeg synes, det er fint, at vi hjælper en person med at bestemme en plante til art samt fortæller, at bestemmelsen ikke er fuldstændig sikker. MEN så skal denne ID jo under alle omstændigheder ikke indobses, da vi alle stræber efter kun at indobse sikre bestemmelser.

Hvordan kommer vi rundt om dette problem, som ikke er stort, men alligevel bør løses på en eller anden måde?

Besvar | Kommentér

Melchior Hvidegaard
#1 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 14:08. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Undskyld,jeg ved, at tråden ikke er henvendt til mig.

Jeg har dog et spørgsmål, som har en smule relevans til emnet.

Det gælder planter, der pludseligt og spontant spirer frem i haven - og som man med 100 % sikkerhed ved, er en følge af den fuglefodring, man selv har foretaget.

Jeg har i vinter fodret skovspurve med bla. hampefrø (købt i en helsekostbutik).

Nu er der spontant dukket to hampeplanter frem i min have.

Jeg har set, at der er er obset flere forekomster af Cannabis sativa på F&N og alle med en bemærkning om, at det må dreje sig om forvildede ekspemplarer fra dyrkning.

Når jeg IKKE har indtastet den spontane forekomst af Cannabis sativa i mit staudebed er det netop FORDI det er i mit staudebed

Men hvad er forskellen på,at de spontant spirer frem i en have, og så at det samme sker f.eks. et vejkryds på Nørrebro ?

Undskyld hvis spørgsmålet slet ikke hører til her.

Jeg vil så gerne gave det her opklaret alligevel.

Mvh

Melcvhior

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6830)
#2 Svar postet d. 05-09-15 kl. 16:06. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
John, jeg har skrevet til observatøren og bedt hende slette, hvis hun kan. Hun har jo ikke obset. Jeg ved, at det kun løser dette tilfælde, måske. Problemet skal jo op for support.

Melchior, svaret er ikke nemt, da der ikke på F&N findes skrevne regler om fænomenet, som egentlig kun er vigtigt for karplanter. Jeg har været artskoordinator i en del år efterhånden. Jeg har valgt at lægge mig tæt op ad den tidligere atlasundersøgelse for planter, Atlas Flora Danica. Her var reglen, at haveplanter kun måtte registreres fra 10 meter udenfor haver, ikke i haver uanset at de måske var "kommet af sig selv". Ukrudtsplanter naturligvis undtaget. Dine Hamp synes jeg godt kan obses. De kan betragtes som ukrudt, da Hamp jo er forbudt at dyrke i hele landet (selvom nogle gør det alligevel). De fleste fuglefrø er heller ikke dyrket i landet, så ok med dem. Der er jo så lige Solsikke. Den ligger vist i gråzonen. Jeg ved, at ikke alle er enige med mig i min tolkning, men jeg forsøger at holde det som en linie.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

John Holst
#3 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 16:43. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Hej Melchior

Jeg indobser alt i haver/parker/kirkegårde/lignende, der med sikkerhed ikke er tilstede som følge af dyrkningsintentioner.

Alt der er er klart udenfor haver/parker/kirkegårde/lignende, indobser jeg. Og her taler vi ikke om meter. Hvis en plante har frøspredt sig 5 cm udenfor en have, så indobses den. På Frederiksberg i Sorø har jeg indobset Fiksér-Nellike under disse omstændigheder. Det viste sig så lidt senere, at denne art havde spredt sig fra en have flere meter væk, så jeg regner ikke i meter, men mere i om den er indenfor eller udenfor.

Det vigtigste for mig er, at jeg husker at skrive i notefeltet, hvis jeg mener, der kan opstå tvivl om, hvorfor jeg har indobset. F.eks. noterer jeg fra fuglefrø, selvsået, for 20 år siden var her have og lignende. Jeg synes, du skal indobse alt, du finder interessant, som ikke er decideret dyrket, og lave en note, når du synes, det er nødvendigt.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 17:05. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Ja, enig med John. Jeg vil heller ikke hænge mig i meter. Jeg nævnte bare reglen fra AFD.

Ole

Besvar | Kommentér

John Holst
#5 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 17:11. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Hej Ole

Håber, du læser med, så jeg ikke skal oprette en ny tråd.

Her: - se linket HER

ses fuldstændig samme problematik som beskrevet i første indlæg, men nu drejer det sig om en dyrket markafgrøde.

Det er jo fint nok, at du retter, når nogen som her gør opmærksom på problemet, men det ville jo være bedre at undgå problemet i første omgang.

(Jeg er sikker på, at Henry ikke var klar over, at den dyrkede plante automatisk blev indobset i og med, at han bestemte planten på Naturbasen ID)

Forslag:

Måske kunne man opfordre til, at man ikke artsbestemmer dyrkede urter og vedplanter i Naturbasen ID?

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 18:21. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Hej John.

Vi er selvfølgelig enige. Problemet burde rettes ved kilden. Men det hænger jo snævert sammen med karplanter. Support burde lave en løsning. Vil du evt. skrive til den? Ikke at jeg vil unddrage mig, men har meget at gøre i kommende uger. Jeg svarer ikke selv på de der, kun på Forum. Du må naturligvis i givet fald gerne nævne mig som enig, hvis det skulle hjælpe.

Ole

Besvar | Kommentér

John Holst
#7 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 18:29. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
OK, Ole.

Jeg skriver til support, men afventer lige dit svar på den anden tråd, som jeg lige har oprettet. Support kan jo lige så godt få det hele med på én gang.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

John Holst
#8 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 18:31. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Ups, jeg glemte link til den anden tråd jeg omtaler i sidste indlæg: - se linket HER

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Melchior Hvidegaard
#9 Svar postet d. 05-09-15 kl. 18:32. Emne: Indobsning af regulære haveplanter fra haver
Mange tak for svar på et spørgsmål, der har beskæftiget mig et stykke tid.

Mvh

Melchior

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator