Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Løsning på Naturbase ID komplikation (Læst 665 gange) Postet d. 05-09-15 kl. 18:27
Hej Ole

Så er vi der igen: - se linket HER

Er det muligt for dig at rette, hvis du er enig med mig?

- - - - -

Her følger et konstruktivt forslag på given foranledning:

1. Jeg vil gerne skrive til ID-personen (i dette tilfælde Per), for at tale om en bestemmelse, som for mig ser lidt ulden ud, men jeg kan tage fejl, så det er godt lige at få en snak om dette.

2. Men får ID-personen overhovedet besked, når jeg skriver ved et indobset billede?

3. Kan ID-personen rette sin bestemmelse?

Jeg tror, at svaret er nej til 2 og 3.

FORSLAG

Gør det muligt for personer, der bestemmer via Naturbasen ID:

(a) efterfølgende at rette i deres egne ID-bestemmelser, hvis de har fejlklikket ved forkert navn eller er blevet overbevist, om de har foretaget en fejlbestemmelse.

(b) at modtage besked hvis der er kommentarer til observationen.

Er dette mon muligt?

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6840)
#1 Svar postet d. 05-09-15 kl. 18:55. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Jeg har bedt dem rette. Jeg kan først, når jeg får svar, sådan er systemet. Jeg må vist give dig ret mht pkt. 2-3. Dine forslag ser fine ud, men skal forelægges support. Jeg selv gider ikke mere at svare på ipad-erne. Men de er der, desværre. De bliveer desværre lidt af en sabotage imod systemet med forum, hvor tingene kan diskuteres.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6840)
#2 Svar postet d. 05-09-15 kl. 19:07. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Nu fik jeg svar på Hestebønne. Det er bestemmeren, der bliver ansvarlig. Henry blev vist lidt knotten. Men nu er den afvist.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 19:30. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Knotten er måske det rigtige ord. Jeg kan ikke gennemskue, om det er stærkt nok,

Jeg skriver til observatøren, at man ikke bør indberette dyrkede afgrødeplanter, men er så venlig at give ham navnet på arten.

Så bliver jeg stillet til ansvar for at have indsendt en observation, jeg intet har at gøre med.

Det jeg har gjort, er at kikke på et foto og fortælle finderen, hvad arten hedder.

Der er noget rivegalt i mekanikken på Naturbasen App.

knotten hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

John Holst
#4 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 19:44. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Denne tråd hænger sammen med denne: - se linket HER

Så ingen grund til forvirring.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

John Holst
#5 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 19:54. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
@Ole

Tak for gode svar som tages med i min henvendelse til support.

@Henry

Nej, du bliver netop ikke stillet til ansvar for at have indsendt en observation, for det sker åbenbart automatisk, når man har foretaget en bestemmelse på Naturbasen ID.

Men det er da først noget, som er gået op for gennem den sidste uges tid i forbindelse med at jeg foretager et lille, men tidskrævende eksperiment, der blandt andet medfører, at jeg bladrer tilbage gennem årets karplanteobservationer, dag for dag i roligt tempo.

Jeg vil gerne se, om det via support er muligt at forbedre dette. Vi har jo altid hver især muligheden for at undlade at hjælpe til med ID, men det ville være ærgerligt.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 19:58. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Jeg fik en besked lydende således: Kvalitetsudvalget har desværre måttet afvise en observation, som du har artsbestemt i Naturbasen. Hvilket er helt i orden.

Men overskriften til beskeden lød: Din observation er blevet afvist‏ - hvilket nok er noget vrøvl. I hvert fald såfremt der er tale om min navngivning af en Hestebønne, som bedømt ud fra fotografiet af den, sandsynligvis er en markafgrøde.

Da jeg så ville tjekke i linket, om det virkelig er den pågældende observation af Hestebønne, der kommenteres som værende min, så får jeg følgende besked: Ingen adgang - Du har ikke rettigheder til at se denne observation

Der er virkelig noget rivegalt i mekanikken på Naturbasen App. Og måske osse i administrationen af adgang til oplysninger.

knotten hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

John Holst
#7 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 20:09. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Jeg tager dette med Henry.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 20:18. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Hej John

Ja, observationerne i Naturbasen App bliver indsendt automatisk, når der foretages en bestemmelse af billedet.

Og jeg er hidtil gået ud fra, at det er observatøren, der har ansvaret for observationerne. Mens bestemmeren kun påtager sig ansvar for korrekt ID.

Men bedømt ud fra de formuleringer fra systemet i Naturbasen App., som jeg har fået tilsendt igennem de sidste par timer, så stiller man plantebestemmeren til ansvar for observationen. Hvilket er urimeligt. Mildt sagt!

Mere præcis formulering af beskederne fra kvalitetskontrollen kunne måske have mindsket sandsynligheden for, at jeg er blevet knotten.

..

Tak for, at du har taget problemet op. Og det ville glæde mig, hvis du kan bruge min oplevelse med systemet til noget opbyggeligt.

endnu lidt knarvorn hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#9 Kommentar postet d. 05-09-15 kl. 21:14. Emne: Løsning på Naturbase ID komplikation
Jeg har svaret Kvaludvalget, og jeg beklager meget det forkerte svar.

Prøver så vidt muligt at undgå "de usikre svar" og melde om bestemmelse ikke muligt i stedet for

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator