Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum) (Læst 6570 gange) Postet d. 20-10-07 kl. 20:43
Hvis dette er Sort Natskygge, hvilket jeg mener det er, skulle bærene så ike være glinsende sorte?

Sort Natskygge	(Solanum nigrum ssp. nigrum) (Hvis dette er Sort Natskygge, hvilket jeg mener det er, skulle bærene så ike være glinsende sorte?)
Foto: Jørn Winther Jørgensen
Kommentér

Jens Elm Sørensen
#1 postet d. 20-10-07 kl. 20:53. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Jow når de bliver modne.

Kommentér

Sylvia Rennison
#2 postet d. 20-10-07 kl. 22:22. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Mon så ikke de er giftige

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 postet d. 21-10-07 kl. 10:34. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Jo, men (vist) også, når de er modne.

mvh

Ole

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 postet d. 21-10-07 kl. 10:57. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Tak til Jens, Sylvia og Ole for kommentarerne. Men er der ikke noget med at bærerne i sjældne tilfælde kan være gule eller grønne?

Mvh

Jørn

Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 postet d. 21-10-07 kl. 13:12. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Jo, det kan de faktisk godt, Jørn - både hos denne og nærstående arter. Det gør ikke sagen nemmere, men så må man kigge på andre karakterer. Flere er vist i Den Nye Nordiske Flora.

mvh

Ole

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 postet d. 21-10-07 kl. 13:39. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Det glæder mig jeg ikke var helt afsporet , og tak for oplysningen Ole.

Mvh.

Jørn

Kommentér

Jens Stolt
#7 postet d. 22-10-07 kl. 08:07. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Man kan kende sort natskygge på dens habitus.

Urteagtig plante, ligner et lille akasie træ på stammen. Gror på gødede steder, bliver ikke så stor. typisk 30-40 cm.

Den eneste forveksling er bittersød, synes jeg, og den kan man jo kende på blomsterne og at den er træagtig slyngende i sumpe.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 postet d. 22-10-07 kl. 08:10. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Bittersød Natskygge vokser i sumpe, men også mange andre steder: i krat, skov, på brakmarker, uplejede haver etc.

Poul Evald

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#9 postet d. 22-10-07 kl. 08:25. Emne: Sort Natskygge (Solanum nigrum ssp. nigrum)
Ja og b.s. vokser på mager jord helt ud i klitten, bare der er fugtigt.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator