Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Susanne Nielsen
Kan man se på bytterester om det er en rovfugl der har været igang? (Læst 644 gange) Postet d. 08-09-15 kl. 20:28
Over et par dage er de to næsten flyveklare dueunger blevet spist her i vores have i Ålsgårde. Jeg mener at have læst at hvis fjerene er som "klippet" af er det en rovfugl der har været i gang. Er det korrekt? Der var spist pænt op, næsten pænt sorterede fjer, en kråse og et ben var alt der var tilbage, og ingen spredning, kun på et areal som et stort fad.

VH Susanne

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 08-09-15 kl. 21:15. Emne: Kan man se på bytterester om det er en rovfugl der har været igang?
Hej,

Du har misforstået det jeg(?) skrev i en tidligere tråd, for det er PATTEDYR - især Ræv - som bider fjerene af så basis mangler, og fjerene derfor ser afklippede ud.

ROVFUGLE derimod river/plukker fjerene af så HELE fjeren forbliver intakt.....jeg tror det er en rovfugl der har været på spil, men se blot på fjerene, og sagen er afgjort

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 08-09-15 kl. 21:53. Emne: Kan man se på bytterester om det er en rovfugl der har været igang?
Tak for svar Det var nu noget jeg har læst for år tilbage i en gammel naturbog. Men jeg spurgte fordi en del af fjerene netop var som klippet over. Normalt vil en ræv (tror jeg) rode mere og sprede fjer over et større areal. Er det en kat er det ikke ok (de kan s.. æde deres dåsemad derhjemme) men jeg vil synes en rovfugl er berettiget til et godt måltid, selvom om det er duer fra min have

VH Susanne

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 08-09-15 kl. 21:54. Emne: Kan man se på bytterester om det er en rovfugl der har været igang?
Enig

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(417)
#4 Svar postet d. 09-09-15 kl. 21:17. Emne: Kan man se på bytterester om det er en rovfugl der har været igang?
Hvis fjerene er bidt over ved basis er det i hvert fald et rovdyr. Rovfugle rykker fjerene af og på større fjer kan man til tider se et hak efter næbbet. Ræve kan dog godt æde resterne af en fugl, der er slået af en rovfugl. Så kan det jo blive lidt kompliceret.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator