Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede
De døde ikke (Læst 673 gange) Postet d. 21-10-07 kl. 14:48
For nogen tid siden (½ år?) var her tråde om de blomstrende Sort Bambus, Sinarundinaria nitida. Dødsfald var ventet ligesom hos Gul Bambus, S. murileae, ca. 10 år tidligere. Men de lever endnu efter blomstringen, mine i hvert fald. Og de skyder fra grunden som før, dog med den interessante forskel, at skuddene er meget tyndere end de var før blomstringen. Frøene er væk, spist af fugle eller faldet ned, hvor de måske vil spire. Det bliver spændende at se, hvad videre sker.

mvh

Ole

De døde ikke (For nogen tid siden (½ år?) var her tråde om de blomstrende Sort Bambus, Sinarundinaria nitida. Døds)
Foto: Ole B. Lyshede
Klik på billedet for original størrelse (675 x 380)
Kommentér

Martin Bjerg
#1 postet d. 21-10-07 kl. 15:12. Emne: De døde ikke
Sker også her i området, men de fleste af de nye skud giver sig også til at blomstre, så enden er nok nær, med mindre der da er tale om spirede frø. De stadig voksende eksemplarer har bare ikke fået opbrugt al den opsparede næring i deres rødder, ved sidste års (!) blomstring (kom eventuelt for sent i gang inden vinteren). Men selvfølgelig. Der kan da være eksemplarer, der reagerer anderledes. Der er jo i hvert fald ikke nyere optegnelser for, hvordan det sker.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 postet d. 21-10-07 kl. 17:22. Emne: De døde ikke
Interessant at de nye skud blomstrer så hurtigt. Mine tynde skud har jeg klippet af for ikke at få et nyt stort omfang af planten, hvis den altså overlever.

mvh

Ole

Kommentér

Martin Bjerg
#3 postet d. 21-10-07 kl. 17:38. Emne: De døde ikke
Ja det med afklipning har min mor også praktiseret og hendes planter bliver ved med at skyde, men i sidste ende tager det vel også livet af planten. Der er vel ikke mange planter, der kan holde til at klare sig ude fotosyntese i længere tid, så selvom der vel nok kan være noget næring i de omfangsrige rodsystemer, må de gentagne klippede planter vel også "eventually" sætte skoene. Planter, der også blomstrede sidste år, her i omegnen, som har fået lov at vokse, ser nu ud til at være næsten døde.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 21-10-07 kl. 18:12. Emne: De døde ikke
Der er stadig mange grønne blade på mine, men som billedet også antyder, dominerer de ikke.

mvh

Ole

Kommentér

Jens Stolt
#5 postet d. 21-10-07 kl. 19:34. Emne: De døde ikke
Mine var helt visne, med frø og alting.

Men nu er der grønne blade igen.

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#6 postet d. 21-10-07 kl. 20:59. Emne: De døde ikke
De første af mine sorte blomstrede for 5 år siden og er nu i år helt døde. De sidste er begyndt at blomstre i år, så om nogle år er de sikkert også visnet.

Jeg har høstet frø for at ekperimentere med frøplanter, om der skulle vise sig noget brugbart formeringsmateriale, ligesom man gjorde med de gule. Derfra stammer sorterne Sambo og Jumbo m.fl.

Resten af frøene er spist af grå-og skovspurve direkte fra aksene.

Anne Marie

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator