Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat? (Læst 760 gange) Postet d. 10-09-15 kl. 23:46
Jeg fik desværre ikke konstateret, om det var bævreasp eller birk, der voksede sammen med de øvrige træer langs skovvejen. Rørhatten stod og lyste op gennem græsset i vejkanten i Rold Skov.

Både stokkens og kødets anløbende farve/langsomme farveskift passer til begge.

Jeg hælder bestemt til, at det må være Asperørhatten, da hatten ikke synes fibret, og da stokkens hvide farve har tendens til noget rødbrunt.

Er der mere erfarne øjne der vil bekræfte - eller bringe mig ud af min vildfarelse? Tre billeder vedlægges.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat? (Jeg fik desværre ikke konstateret, om det var bævreasp eller birk, der voksede sammen med de øvrige )
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 10-09-15 kl. 23:46. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?

Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat? (#2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 10-09-15 kl. 23:47. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?

Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat? (#3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#3 Svar postet d. 11-09-15 kl. 02:57. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?
Du har ret i din antagelse, Karl. Orange Skælrørhat har markante gråsorte skæl på stokken, hvilket denne tydeligvis ikke har.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#4 Kommentar postet d. 11-09-15 kl. 15:45. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?
Tak fro hjælpen, Niels. Jeg tror, den er ved at sidde på nethinden nu . Vh Karl

Besvar | Kommentér

Anders Ejsing

Svaraktivitet:

(3)
#5 Svar postet d. 11-09-15 kl. 17:55. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?
Orange skælrørhat, er det den samme som Rød birkerørhat? Jeg har hørt, at mange af dem har fået nye navne på det seneste.

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#6 Kommentar postet d. 11-09-15 kl. 19:35. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?
Ja, i Jan Vesterholts "Danmarks svampe" kaldes Orange Skælrørhat for Rød Birkerørhat. Jeg snublede over en "oversættelse" af flere rørhatte-navne sidste år. - Vender tilbage, hvis jeg finder frem til den! Vh Karl

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3525)
#7 Svar postet d. 11-09-15 kl. 21:35. Emne: Aspe-skælrørhat eller Orange skælrørhat?
Der er kommet nye navne, du har fundet Aspe-skælrørhat.

Rød birke-rørhat (i Danmarks Svampe) hedder nu Orange-skælrørhat vokser med Birk.

Her er en liste med arter af skælrørhat med links, som du kan læse mere om - se linket HER

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator