Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Andersen
Langbladet pil? (Læst 294 gange) Postet d. 11-09-15 kl. 20:59
Hej

Jeg har i dag fundet denne pil ved Himmelev Skov ved Roskilde. Jeg tror det er Langbladet Pil. Kan det bekræftes?

Vh

Klaus

Langbladet pil? (Hej

Jeg har i dag fundet denne pil ved Himmelev Skov ved Roskilde. Jeg tror det er Langbladet Pil)
Klaus Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (715 x 537)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6811)
#1 Svar postet d. 11-09-15 kl. 21:06. Emne: Langbladet pil?
Det er en af de sjældne, Klaus. Hvad bedømmer du det på?

Ole

Besvar | Kommentér

Klaus Andersen
#2 Kommentar postet d. 13-09-15 kl. 10:19. Emne: Langbladet pil?
Hej Ole

Jeg har brugt AFD''s nøgle og bl.a. set følgende karakterer:

ingen kirtler ved bladbasis,

årsskud hårede

bladunderside kraftig håret

lange blade i forhold til bredde.

Jeg kan naturligvis have tolket karaktererne forkert.

Vh

Klaus

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 13-09-15 kl. 11:20. Emne: Langbladet pil?
Hej Klaus

Det ser rigtigt ud. Du har sandsynligvis ret.

Problemet er, at vi ikke ved hvad Langbladet Pil er for noget. Det er sandsynligvis en plantet hybrid. Og ikke nogen vild art - skønt den har navn som om den var en rigtig art.

Måske er Bånd-Pil en af forældrearterne. Måske er Langebladet Pil snarere hybriden imellem Lådden Pil og Dug-Pil. Måske rummer begrebet begge dele - som forveksles?

Har du prøvet med Flora Nordica?

Den er nok det bedste til at nøgle danske Salix. Knud Ib Christensens nøgle i Meddelelser fra AFD er rigtig god - for sin tid. Men vi trænger til en nyere vurdering af arter og bast-arter i pileslægten i Danmark.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Klaus Andersen
#4 Kommentar postet d. 13-09-15 kl. 21:53. Emne: Langbladet pil?
Hej Henry

Hmm, det var da lidt irriterende. Ville du registrere fundet, hvis du v.h.a. af AFD''s nøgle havde fundet frem til Langbladet Pil?

Jeg har desværre ikke Flora Nordica men har hertil eftermiddag bestilt den via bibliotek.dk. Så kan jeg forhåbentlig også kommer videre med Polygonum, som jeg har nogle stykker liggende af i køleskabet.

Vh Klaus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator