Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det? (Læst 540 gange) Postet d. 11-09-15 kl. 23:30
Diameteren er ca. to cm, voksende i/på mos og gammelt ved.

Var særdeles blævret ved gennemskæring.

Svamp eller svampedyr? Jeg er helt blank.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det? (Diameteren er ca. to cm, voksende i/på mos og gammelt ved.
Var særdeles blævret ved gennemskæring.
)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#1 Kommentar postet d. 11-09-15 kl. 23:57. Emne: Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det?
Jeg kan ikke give et kvalificeret svar, men for mig ligner det Almindelig rødært - se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 12-09-15 kl. 07:50. Emne: Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det?
Hej begge

Et svampedyr er det, men ingen Rødært, en art der er orangerød og fint nopret som umoden, men hvor indmaden omdannes til en gråbrun sporemasse ved modenhed. Dit "dyr" er umodent, jeg har intet bestemmelsesbud!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 12-09-15 kl. 09:00. Emne: Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det?
Tak til jer begge! Det er dog et skridt i retning af en konkretisering. --- Yderligere en detalje: Det "unge dyr" øverst var mere rødlig, end det blitz-prægede billede viser. Det "ældre" nederst var mere gullig og udflydende.

Jeg lader tråden stå et par dage inden, inden jeg lukker den.

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#4 Kommentar postet d. 12-09-15 kl. 09:19. Emne: Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det?
Rettelse: Jeg lukker ned her og putter den over i "Svampedyr og slimsvampe". Vh Karl

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 12-09-15 kl. 09:27. Emne: Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det?
OK Karl, men jeg tror ikke at resultatet vil ændre sig Umodne svampedyr er op ad bakke Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(82)
#6 Svar postet d. 12-09-15 kl. 09:28. Emne: Geleagtig masse med grynet overflade, hvad er det?
Muligvis en Kanelstøvrør, men jeg mener, at det er for usikkert at bedømme på det givne grundlag.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator