Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemette N. Jensen
Hvilken svamp på træstød af Ahorn? (Læst 702 gange) Postet d. 16-09-15 kl. 15:49
Denne meget orange plamage sidder på træstød af Ahorn,som blev fældet i sommer-

Hvad er det for noget?

Der er lige som en geleagtig hinde over.

Hilsen

Annemette

Hvilken svamp på træstød af Ahorn? (Denne meget orange plamage sidder på træstød af Ahorn,som blev fældet i sommer-
Hvad er det for nog)
Annemette N. Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (775 x 728)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 16-09-15 kl. 16:12. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Svampedyr nok - kan du følge det?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Annemette N. Jensen
#2 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 13:24. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Tak for svar,Ole

Den har ikke ændret sig fra i går.

Jeg ved ikke,hvad det er -

Den må forblive ubestemt.

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(83)
#3 Svar postet d. 17-09-15 kl. 13:43. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Cryptococcus macerans, en encellet svamp i bævresvampfamilien Tremellaceae - se linket HER

Den er encellet og kaldes derfor ofte en gærsvamp, men ikke ligesom øl- eller bagegær, der jo henregnes til sæksvampene: - se linket HER (læg i øvrigt mærke til, hvor der står "first discovered in Denmark")

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 13:47. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Det var fint, Stig. Nyt for mig.

Ole

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 13:48. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
I øvrigt ingen fare for infektion ved berøring, da der kun er to arter i slægten, der kan det: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 13:54. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Tak, Ole. Jeg så den for et stykke tid siden på en valnøddestub i Botanisk Have (Kbh) og tænkte, at det var nok et ungstadie af en poresvamp. Men den forsvandt stille og roligt igen uden af udvikle noget, der lignede poresvamp. Så den var i frisk erindring.

Besvar | Kommentér

Annemette N. Jensen
#7 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 14:08. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Tusinde tak ,Stig

Jeg tænkte nok,at du vidste det.

Den findes vist ikke i databasen ,Ole?

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Belinda Andersen
#8 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 14:21. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Hej

Undskyld at jeg blander mig i denne tråd, men jeg har en gammel sag der aldrig er blevet bestemt, måske er chancen det nu For 1½ år siden fandt jeg denne Ahornstub med svampevækst - se linket HER Er det mon også en gærsvamp?

Mvh.

Belinda

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#9 Kommentar postet d. 17-09-15 kl. 14:26. Emne: Hvilken svamp på træstød af Ahorn?
Der ser rigtigt ud, Belinda. I hvert fald de gullige plamager.

Jeg skal selvfølgelig lige skynde mig at tilføje, at identifikationen kun er for "some practical purposes". Det jo sådan med disse tingester (ligesom meldugsvampene - se linket HER), at de måske er lidt for udfordrende for et "public science"-baseret forum som F&N til, at de kan obses uden videre. Men det er bare min personlige mening.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator