Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels J. Henriksen
Hvad er dette for en plante (Læst 1040 gange) Postet d. 22-10-07 kl. 20:38
Denne her har været i haven i nogle år, og nu breder den sig. Er der nogen, der kan hjælpe med en artsbestemmelse og evt. sige noget dens giftighed?

Hvad er dette for en plante (Denne her har været i haven i nogle år, og nu breder den sig. Er der nogen, der kan hjælpe med en ar)
Foto: Niels J. Henriksen
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 22-10-07 kl. 20:43. Emne: Hvad er dette for en plante
Jeg har en lignene stående i en hæk her i området, så jeg venter også spændt på at høre svaret

Kommentér

Martin Bjerg
#2 postet d. 22-10-07 kl. 20:49. Emne: Hvad er dette for en plante
Kermesbær, Phytolacca acinosa. Tor jeg. Der findes dog flere andre kermesbærarter, så lidt googling kan nok give et helt præcist svar. Den er vist pænt giftig.

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#3 postet d. 22-10-07 kl. 20:50. Emne: Hvad er dette for en plante
Det må være kermesbær.

- se linket HER

Kommentér

Niels J. Henriksen
#4 postet d. 22-10-07 kl. 22:20. Emne: Hvad er dette for en plante
Jeg takker for svarene.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 postet d. 23-10-07 kl. 10:13. Emne: Hvad er dette for en plante
Ja, planten er giftig. På trods af det har bærrenes saft været anvendt til farvning af vin og fødemidler. Det er dog vist en saga blot nu. En nærstående art, Phytolacca dodecandra har i Ethiopien været anvendt til sneglebekæmpelse, så her er måske en mulighed for haderne af den nu navnløse brunlige skovsnegl.

mvh

Ole

Kommentér

Kim Petersen
#6 postet d. 23-10-07 kl. 10:42. Emne: Hvad er dette for en plante
Prøv at se her, hvad der står om den amerikanske fætter Phytolacca americana (= Phytolacca decandra).

- se linket HER

Her anbefales det at bruge handsker når man håndterer planten.

Kommentér

Martin Nystrup Rasmussen
#7 postet d. 23-10-07 kl. 17:04. Emne: Hvad er dette for en plante
Måske lidt off-topic, men jeg har en frøformeret Phytolacca dioica, som naturligt vokser på Pampas-sletterne i Argentina. Den er på tre år blevet til et lille træ og klarer let frost. Jeg håber på, at den sætter blomster til vinter.

D. dioica længst til venstre i billedet:

- se linket HER

Mvh.

Martin

Kommentér

Solveig Christiansen
#8 postet d. 23-10-07 kl. 17:20. Emne: Hvad er dette for en plante
Lademannn: Giftige planter oplyser:Kermesbær: Staude, rødplettede stængler, store først røde, senere sorte bær i oprette klaser.

"Moderat" giftig.

De giftige dele er både rodstok og frø, som rummer et ukendt giftstof, Saft af bær er uskadelig. Solsort spiser gerne bærene om efteråret.

Bær ser appetitlige ud og derfor farlige for børn.

Diarré og kolik ev. kramper, modgift medicinsk kul og opkastning.

Det var ordene i bogen

MVH - Solveig

Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 postet d. 23-10-07 kl. 17:46. Emne: Hvad er dette for en plante
Phytolacca dioica er den eneste vedplante i slægten og bliver i naturen til et ret stort træ. Det ville være sjovt, Martin, hvis den allerede blomstrer efter 3 år. Jeg tror dog nok, at der skal flere år til. Men du må endelig lade os det vide, HVIS .... og fortælle om det så er en han- eller hunplante, du har.

mvh

Ole

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator