Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjørli Lehrmann
Cikadeædende svamp (Læst 308 gange) Postet d. 17-09-15 kl. 16:12
Denne insektspisende svamp tolder hårdt på Sumpcikaderne langs søen ved Vestre Hus i Ravnsholt Skov. Der sidder masser af disse hvide lig på lysesivene.

Jeg tænker, at det nok er en Cordyceps af en slags, men jeg kan simpelthen ikke finde billeder af noget, der ligner.

Er der nogen her, der kan hjælpe?

Cikadeædende svamp (Denne insektspisende svamp tolder hårdt på Sumpcikaderne langs søen ved Vestre Hus i Ravnsholt Skov.)
Bjørli Lehrmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (780 x 585)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 17-09-15 kl. 17:01. Emne: Cikadeædende svamp
Hej Bjørli

Du skal nok have fat i vores hjemlige ekspert i snyltekøller Thomas Læssøe (thomasl@bio.ku.dk)

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 18-09-15 kl. 11:05. Emne: Cikadeædende svamp
Spændende sager. Har du billeder af andre eksemplarer?

PS. Ikke at jeg kan bidrage med noget, naturligvis - det er ren nysgerrighed.

Besvar | Kommentér

Bjørli Lehrmann
#3 Kommentar postet d. 18-09-15 kl. 14:04. Emne: Cikadeædende svamp
Jeg vil da helt bestemt sende nogle billeder til Thomas Læssøe. Tak for tippet. Jeg synes, at det er rasende svært at finde noget om disse sære væsener.

Og jo, jeg har et helt glas med cikademumier, som jeg kigger til dagligt (sammen med alle de andre klenodier i mit kunstkammer ;) Det ser ud som om der dannes nogle runde, mørke perithecier på kolberne.

Der var et tilsvarende udbrud blandt cikaderne for et par år siden. Det billede, jeg lægger med nu er fra dengang.

Cikadeædende svamp (Jeg vil da helt bestemt sende nogle billeder til Thomas Læssøe. Tak for tippet. Jeg synes, at det er)
Bjørli Lehrmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (774 x 349)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 18-09-15 kl. 15:12. Emne: Cikadeædende svamp
Sejt, Bjørli

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator