Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Hvilken Lærk? (Læst 1183 gange) Postet d. 27-10-07 kl. 13:16
I går ledte jeg efter fyr, men det var der ikke lige hvor jeg gik.

Men der var rigtig mange lærk.

Træerne er meget høje med duskagtige nåle rosetter.

Jeg tror de er plantet til kommersielt brug.

Koglerne små og runde, ikke særlig tætsiddende.

Hilsen

Sylvia

Hvilken Lærk? (I går ledte jeg efter fyr, men det var der ikke lige hvor jeg gik.
Men der var rigtig mange lærk.
)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

kirsten nielsen
#1 postet d. 27-10-07 kl. 13:37. Emne: Hvilken Lærk?
Hej Sylvia.

Fint billede.

Jeg ved ikke noget om din lærk, men jeg kommer til at tænke på lærketræers hunblomster, som jeg opdagede for nogle år siden, og deres farve som afviger efter art.

Hilsen fra KirstenN

Kommentér

Sylvia Rennison
#2 postet d. 27-10-07 kl. 13:52. Emne: Hvilken Lærk?
Hej Kirsten jeg har aldrig lagt mærke til lærketræernes blomster, og så har vi endda haft nogle i haven

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Jesper Moeslund
#3 postet d. 27-10-07 kl. 14:16. Emne: Hvilken Lærk?
Det ligner Japansk Lærk (Larix kaempferi)

Kommentér

kirsten nielsen
#4 postet d. 27-10-07 kl. 14:16. Emne: Hvilken Lærk?
Hej Sylvia....Ja, øv at du er gået glip af dem, men der er jo så meget man ikke lægger mærke til, før lige en dag........

Nu må du vente til marts med lærkeblomsterne. Men allerede i februar kan vi nyde hasselbuskens hunblomster - de er skønne i 10x forstørrelse . Det er D.H.Lawrence der har gjort mig opmærksom på dem - i "Sønner og Elskere" (vistnok) som jeg læste engang. Først mange år senere huskede jeg hasselblomsterne og kiggede efter dem. Og jo, de er meget kvindelige og sensuelle, især i lup.

KirstenN

Kommentér

Gerner Jensen
#5 postet d. 27-10-07 kl. 16:30. Emne: Hvilken Lærk?
Hej Sylvia,

Hvis du har problemer med at finde fyrretræer, så skal du bare tælle de første 39 træer du ser. Med det næste træ har så fyrre - træer.

Gerner

Kommentér

Sylvia Rennison
#6 postet d. 27-10-07 kl. 18:04. Emne: Hvilken Lærk?
Den var go´ Gerner tro mig men jeg kom til at grine.

Hej Jesper: Japansk lærk er det eneste lærketræ, som optræder i galleriet, og ja--jeg synes bestemt også det ligner.

Nu skal vi nødvendigvis ikke hugge mere i fyrretræer, men jeg syntes bestemt det var en fyrreart.

Kirsten: jeg må huske at gå op i skoven og se efter blomster, både af hassel og lærk.

Tak til alle tre.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Gerner Jensen
#7 postet d. 27-10-07 kl. 18:18. Emne: Hvilken Lærk?
Hej Sylvia,

I artslisten og galleriet er der også lærk sp.

Gerner

PS Det glæder mig, at du kunne grine af den vandede vits.

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#8 postet d. 27-10-07 kl. 21:36. Emne: Hvilken Lærk?
Den lille buttede kogle ligner mere Larix decidua, europæisk lærk. L.kaempferi syn.L.leptolepis har længere cylindriske kogler. Hybrid-lærken L.x eurolepis,som er den mest plantede i 'nyere'tid(50-60år) har også kogler,hvad man ikke forventede af en hybrid og de er dels butte og dels aflange.

Anne Marie

Kommentér

Sylvia Rennison
#9 postet d. 27-10-07 kl. 21:56. Emne: Hvilken Lærk?
Hej Anne Marie.

Tak for dit bud.

Jeg er ret overbevist om, at disse træer er plantet indenfor de sidste 30 år. Der var meget stort stormfald i 1981 i den gamle del af skoven. Jeg tror næsten at disse træer er plantet nogenlunde samtidigt med, at der blev genplantet.

Det undrer mig, at der er relativt få kogler, jeg tog dette billede fordi det var den første kogle jeg fik øje på. Senere fandt jeg nogle meget gamle grene med mossede og grå kogler.

Jeg ved ikke om det passer med europæisk lærk.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator