Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marie Louise Brandt
Skulpturelle svampevækster i skovbunden ... (Læst 468 gange) Postet d. 02-10-15 kl. 19:34
1 oktober, Terkelskov, Farum.

I skovbunden voksede nogle ret store, nærmest skulpturelle svampe, den ene gruppe nær et dødt træ, den anden måske 100 meter derfra.

Jeg synes ikke, jeg i de to svampebøger jeg har, kan se noget der ligner. Men svampebøger har det jo med at koncentrere sig om spisesvampe.

Prøvede at fotografere undersiden, hvor nogle snegle spiste, men ville ikke begynde at skære i den, dels fordi jeg ikke er sikker på, hvordan det gøres bedst, dels fordi jeg nødig ville ødelægge de flotte skulpturer.

Størrelse: 10-20 cm i diameter, højde: Vel omkring 8-10 cm.

Kan i lede mig lidt på sporet af, hvad det er?

Starter med 3 fotos, men har flere.

Skulpturelle svampevækster i skovbunden ... (1 oktober, Terkelskov, Farum.

I skovbunden voksede nogle ret store, nærmest skulpturelle svampe, )
Marie Louise Brandt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1152 x 768)
Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#1 Kommentar postet d. 02-10-15 kl. 19:35. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
næste

Skulpturelle svampevækster i skovbunden ... (næste)
Klik på billedet for original størrelse (1152 x 864)
Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#2 Kommentar postet d. 02-10-15 kl. 19:35. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
underside, så vidt det lød sig gøre ...

Skulpturelle svampevækster i skovbunden ... (underside, så vidt det lød sig gøre ...)
Klik på billedet for original størrelse (1712 x 1369)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#3 Svar postet d. 02-10-15 kl. 20:12. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
hvad vokser den på? bøg? kæmpeporesvamp?

jeg tror det

Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#4 Kommentar postet d. 02-10-15 kl. 20:29. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
Tjaa, det nærmeste var et ret stort bøgetræ, der var knækket ca 2 meter over jordniveau. Tilsyneladende fuldkommen tæret og ædt nedefra.

Samtidig lå stammen med noget der faktisk lignede grønne blade og stammen så sundere ud længere oppe.

Det så lidt ejendommeligt ud.

Jeg så svampen igen ca 100 meter derfra, og området er en bøgebevoksning.

Her følger fotos fra lokalitet 2

Skulpturelle svampevækster i skovbunden ... (Tjaa, det nærmeste var et ret stort bøgetræ, der var knækket ca 2 meter over jordniveau. Tilsynelade)
Klik på billedet for original størrelse (1152 x 864)
Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#5 Kommentar postet d. 02-10-15 kl. 20:30. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
underside af svamp 2 ...

Skulpturelle svampevækster i skovbunden ... (underside af svamp 2 ...)
Klik på billedet for original størrelse (2304 x 1536)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#6 Svar postet d. 02-10-15 kl. 20:30. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
det er kæmpeporesvamp

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#7 Svar postet d. 03-10-15 kl. 12:18. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
enig i Kæmpeporesvamp, gl. dawes Kæmpe-Knippeporesvamp

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marie Louise Brandt
#8 Kommentar postet d. 03-10-15 kl. 18:19. Emne: Skulpturelle svampevækster i skovbunden ...
Tak for svar begge to

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator