Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Reibel
Hæg 2 billeder (Læst 2663 gange) Postet d. 28-10-07 kl. 10:32
På en af "mine" lokaliteter står Alm. og Glansbladet Hæg tæt på hinanden. Ud over den glinsende overflade på bladene på Glansbladet og den mere matte overflade på Alm. og hvad der i øvrigt måtte være af forskelle, har jeg bemærket at Alm. har nogle kirtler (nektarkirtler hedder de vist) på bladstilken lige under bladet, mens Glansbladet mangler disse. Jeg kan ikke få dette bekræftet i "Den Nye Nordiske Flora" eller i "Dansk Flora". Fremgår imidlertid til dels af "Træer i skov, park og have" (Fremad 1975). Har dette sin rigtighed?

Begge fotos fra Nærum 10/6-2007. Første billede er Alm. Hæg.

V.h.

Jesper

Hæg 2 billeder (På en af "mine" lokaliteter står Alm. og Glansbladet Hæg tæt på hinanden. Ud over den glinsende over)
Foto: Jesper Reibel
Klik på billedet for original størrelse (900 x 616)
Kommentér

Jesper Reibel
#1 postet d. 28-10-07 kl. 10:33. Emne: Hæg 2 billeder
Og her Glansbladet Hæg.

Hæg 2 billeder (Og her Glansbladet Hæg.)
Klik på billedet for original størrelse (900 x 595)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 postet d. 28-10-07 kl. 11:26. Emne: Hæg 2 billeder
Almindelig Hæg har to mindre grønne kirtler ved bladgrunden, men pas på for andre Prunus-arter kan også have kirtler der. Det gælder især Fugle-Kirsebær, men kirtlerne her er oftest store og røde. En vigtig skelnekarakter for Alm. Hæg er de broformet forbundne bladnerver langs bladranden, og det ses på dit billede. Kirtler hos Glansbladet Hæg har jeg egentlig aldrig tænkt over, så jeg ved ikke om det er konstant, men dens glatte blade levner som regel ingen tvivl om arten.

mvh

Ole

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#3 postet d. 28-10-07 kl. 11:37. Emne: Hæg 2 billeder
Er billedet af glansbladet hæg overhovedet denne art? Jeg synes ikke rigtig, det ligner, men jeg har heller ikke et andet forslag...

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 28-10-07 kl. 11:46. Emne: Hæg 2 billeder
Jeg havde faktisk samme tanke.

Ole

Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 postet d. 28-10-07 kl. 11:49. Emne: Hæg 2 billeder
Hvad med Selje-Pil? Bladundersiden er grålig og knoppen i det forstørrede billede synes kun at have 1 skæl. Kan vi få flere nærbilleder?

mvh

Ole

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#6 postet d. 28-10-07 kl. 19:37. Emne: Hæg 2 billeder
Det sidste ligner temmelig meget en malus sylvestris med det lodne udseende.

Anne Marie

Kommentér

Jesper Reibel
#7 postet d. 28-10-07 kl. 22:25. Emne: Hæg 2 billeder
Kære Jan, Ole og Anne Marie.

Jeg har været optaget hele dagen og ser derfor først jeres indlæg nu. Jeg er ren amatør, men troede mig ret overbevist om ID på disse 2 - men er før blevet "retvist" i forum - heldigvis. Her er et yderligere nærbillede af den jeg tror er Glansbladet Hæg. Jeg ved ikke om det hjælper. Ellers vil jeg prøve, når jeg er hjemme i lys, at se om der stadig kan fås gode billeder af træet.

Tak for kommentarerne. Det er utroligt værdifuldt for mig og givetvis talrige andre at få hjælp i disse fora. Og jeg synes det er lidt mere udfordrende at stikke næsen frem med en ID end blot at spørge "Hvad er det?" (det gør jeg for resten også en gang imellem når jeg er helt på bar bund).

V.h.

Jesper

Hæg 2 billeder (Kære Jan, Ole og Anne Marie.

Jeg har været optaget hele dagen og ser derfor først jeres indlæg nu)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 postet d. 28-10-07 kl. 23:02. Emne: Hæg 2 billeder
For mig at se er knopperne i bladhjørnerne af Pil (kun et knopskæl) og jeg gentager derfor: Selje-Pil.

mvh

Ole

Kommentér

Jesper Reibel
#9 postet d. 28-10-07 kl. 23:07. Emne: Hæg 2 billeder
Kære Ole.

Mange tak - så er det måske ikke så underligt der ikke er kirtler som man skulle tro Glansbladet også havde. Jeg besøger træet snarest og finder nogle flere argumenter for Selje-pil.

V.h.

Jesper

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator