Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karenmarie Simonsen
Hvilken meget, meget rød vokshat? (Læst 745 gange) Postet d. 10-10-15 kl. 19:27
Foto på naturbasen ID er endnu ikke bestemt, sandsynligvis mangler oplysninger, som her lægges på tråd sammen med yderligere 2 fotos.

Det oprindelige foto taget i regnvejr - dagens fotos taget i tørvejr.

Lokalitet: Dragstrup plantage (Jølby Nor). Voksested: lysåbent område nær ved strand med hedelyng. Fyr og birk i nærheden. Hattestørrelse ca. 1-3 cm.. Duft: sødlig "behagelig".

Kan nogen være behjælpelig med bestemmelse.

Yderligere 2 foto følger.

Mvh/Karenmarie

Hvilken meget, meget rød vokshat? (Foto på naturbasen ID er endnu ikke bestemt, sandsynligvis mangler oplysninger, som her lægges på tr)
Karenmarie Simonsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#1 Kommentar postet d. 10-10-15 kl. 19:32. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
-

Hvilken meget, meget rød vokshat? (-)
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#2 Kommentar postet d. 10-10-15 kl. 19:35. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
-

Hvilken meget, meget rød vokshat? (-)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 10-10-15 kl. 20:13. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
Hej Karenmarie

Det er enten Sortdugget Vokshat eller Cinnober-Vokshat, jeg kan blive sikker ved mikroskopi, men vil foretrække at du melder den ind på svampeatlas først, da jeg på grund af nedskæring kun undtagelsesvist bestemmer materiale fra F&N ved mikroskopi, men gør det regelmæssigt på svampeatlas, hvor jeg også er validator.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#4 Kommentar postet d. 10-10-15 kl. 20:54. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
-tak for svar Torbjørn -kan det udelukkes at det er Knaldrød vokshat ?

- glemte beskrivelsen på de sidste to fotos -hatten var tør!

Mvh/Karenmarie

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 10-10-15 kl. 21:04. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
Det er helt sikkert ikke Knaldrød Vokshat, den er større, har smalt tilvoksede lameller, og honninglugt. Når du skriver at hatten er tør, så skærper det min ide om Sortdugget Vokshat, Hatten er normalt sortdugget, men det gælder ikke alle eks. i en indsamling, mikroskopisk er det let at have med at gøre! Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#6 Kommentar postet d. 10-10-15 kl. 21:33. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
Er ikke bekendt med proceduren omkring svampeatlas.

Har et tørret eksemplar - hvad gør jeg?

Mvh/Karenmarie

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 10-10-15 kl. 21:38. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
Du går ind på - se linket HER, trykker på log. på og anmoder om at blive bruger, linien lige under pålogning. Så skulle du gerne få et password i løbet af et par dage. Det er en gammel livemail der dukker op, måske er det bedre at skrive direkte til Svampejagt@svampe.dk. Så skal du også angive et brugernavn. Materialet kan du sende direkte til mig, jeg skal nok svare begge steder!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#8 Kommentar postet d. 10-10-15 kl. 21:57. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
Mange tak Torbjørn!

Sender materialet hurtigst muligt og går videre med indlogningsproceduren til svampeatlas - en ny verden

Mvh/Karenmarie

PS. Har hørt der findes en lille "bibel" om vokshatte (fra en "præst" i Øksedal). Ved du evt. hvor den kan skaffes?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 10-10-15 kl. 22:05. Emne: Hvilken meget, meget rød vokshat?
Jeg ved ikke om David Boertmann har flere eksemplarer af den første udgave af hans vokshattebog, prøv dmb@bios.au.dk. Men i øvrigt vil du få en del hjælp af nøglen på svampeatlas, og billeder og beskrivelser af de enkelte arter der (søg under: "søg under danske arter") så kommer der en side med en kort beskrivelse og dens p.t. udbredelse i Danmark.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator