Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. oktober 2015

Mørnet lærkestub beklædt med lyse pigge

Jeg er på helt bar bund, men håber disse tre temmelig uskarpe billeder kan bidrage til en afgrænsning.

Der er tale om en særdeles mør lærkestub, som var beklædt med en hvidlig substans. Associerede på afstand til et stort, gammelt blomkål.

Tættere på sås, at det trøskede træ var besat af et lag af lysegrå pigge. Derunder var der en brunlig struktur, der – bortset fra farven – også gav blomkålsassociationer.

Hele strukturen var meget vandholdig. Om det skyldes fugtigt vejrlig forud, eller om det er en egenskab ved svampen eller et led i en nedbrydningsproces, - det aner jeg ikke.

Lugten var en anelse syrlig, men ikke ubehagelig. Jeg havde ikke lyst til at smage på den! Rold skov den 13.10.

Billede 1: Hele organismen på afstand.

Billede 2: Et udsnit af den umiddelbart synlige overflade.

Billede 3: Et udvalgt tværsnit (gennemskåret) i forstørrelse. Piggene har en udbredelse på ca. 3 cm i virkeligheden.

Er der nogen der kan hjælpe på dette grundlag?

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard


Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: