Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvilken poresvamp på træstamme? (Læst 801 gange) Postet d. 31-10-07 kl. 00:05
Denne hvide svamp sad på en træstamme, som ellers var meget oversået med Knippe-svovlhat. Er den udviklet nok til at kunne bestemmes? Jeg har ikke andre billeder.

Den var ca. 10 cm i diameter

Hole skov, 09-10-07

Venlig hilsen Anni

Hvilken poresvamp på træstamme? (Denne hvide svamp sad på en træstamme, som ellers var meget oversået med Knippe-svovlhat. Er den udv)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 31-10-07 kl. 07:54. Emne: Hvilken poresvamp på træstamme?
Den ser altså ret spændende ud! Der er noget ved den, der minder mig om Pindsvinepigsvamp, men det er altså et helt vildt gæt!

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 31-10-07 kl. 08:12. Emne: Hvilken poresvamp på træstamme?
Ah med en sådan overflade. Er mit førte gæt snare noget så almindeligt som Puklet læderporesvamp (ungt eksemplar) eller måske din ærkefjende Randbæltet hovporesvamp Poul

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 31-10-07 kl. 08:38. Emne: Hvilken poresvamp på træstamme?
Randbæltet hovporesvampe-baby! Det er ikke lang tid siden jeg faldt over et gl. træ oversået med den slags små knopper, der viste sig at være randporet, allesammen. Det er jo sådan de begynder.

Der er nogle billeder i galleriet, de er godt nok noget længere frem i alder, men du kan sagtens se hvordan vokselaget er det samme.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 31-10-07 kl. 08:40. Emne: Hvilken poresvamp på træstamme?
Hov, jeg fik ikke karaktererne med: grårosa vækstzone, dråber, lysegule partier på porelaget. Og hvis du havde sat snuden til ville den lugte syrligt men ikke ubehagligt.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 31-10-07 kl. 13:25. Emne: Hvilken poresvamp på træstamme?
Hej igen Anni. Jeg har lige været ude i skoven, hvor jeg fandt en stamme med helt unge Puklet læderporesvampe (som Michael forelog). Her kan du se, hvordan porerne på den er radiært strakte, også på helt unge svampe og at hatranden er knap så svulstig som hos Randbæltet. Men lugten må jeg indrømme er omtrent den samme hos begge arter.

Hvilken poresvamp på træstamme? (Hej igen Anni. Jeg har lige været ude i skoven, hvor jeg fandt en stamme med helt unge Puklet læderp)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 31-10-07 kl. 22:42. Emne: Hvilken poresvamp på træstamme?
Hej alle tre

Tak for jeres forslag og afgørelsen

Det var en fornem gennemgang, du gav mig, Margaretha. Netop Puklet læderporesvamp fandt jeg i mange stadier og i store mængder på to træstammer, som var efterladt i skovbunden lidt længere væk. Så jeg regnede også med, at denne måtte være en anden art

Men jeg blev dog overrasket over, at den kunne bestemmes med sikkerhed

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator