Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ? (Læst 342 gange) Postet d. 24-10-15 kl. 21:09
I artsbeskrivelsen af Puppe-Snyltekølle står der, at "frugtlegemerne" er 0,3 mm brede, altså kun lidt mere end et hår.

I forbindelse med Birgit Knudsens sidste foto af denne art, har jeg kommenteret denne oplysning. I samme tråd indrømmer jeg blankt min manglende viden om svampe.

Jeg har altid kaldt den overjordiske del af en svamp for frugtlegemet (og samtidig følt mig lidt ufolkelig, fordi folk i svampesæsonen ikke samler "frugtlegemer", men derimod "svampe").

De overjordiske formeringsorganer er måske ikke altid "frugtlegemer" ?

spørger Hans, og på forhånd tak for svar !!

PS Et ikke-særligt-uddybende svar rækker

Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#1 Svar postet d. 24-10-15 kl. 22:26. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
En del sæksporesvampe har meget små frugtlegemer (perithecier) samlede indlejret i et såkaldt fælles-stroma. Således med Puppe-snyltekølle, hvor man med en god håndlup kan se mundingerne fra de enkelte frugtlegemer som små vorter på "køllens" (fællesstromaets) overflade. Svampe såsom Stor kulsvamp og stødsvampe-arterne har samme type af fællesstromatal opbygning.

/Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#2 Kommentar postet d. 25-10-15 kl. 08:47. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
Tak for svar !

Et tillægsspørgsmål (der ligner et tilsvarende i Birgits tråd).

Frugtlegemerne sidder tilsyneladende kun i den øverste del af hele det orange legeme. Har den del, der løfter stomaet op, et andet navn, f.eks. "stokken" (el. lign.) ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#3 Svar postet d. 25-10-15 kl. 10:21. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
Stok eller stilk (man bruger vist stok om mere robuste fruktlegemer og stilk om små, men overgangen er flydende).

Nordic macromycetes vol 1 (engelsksproget) bruger stipe og stem synonymt, tilsyneladende.

/Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 25-10-15 kl. 12:10. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
Skulle andre end jeg følge interesseret med her, så er her et link til den omtalte ''Birgits tråd''

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 25-10-15 kl. 12:33. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
Hvem havde ansvar for den uheldige formulering i felthåndbogen? jeg har rettet til begravede ikke nedgravede pupper. Ellers skulle nogen jo gå og grave dem ned. Jeg plejer at sige køller om den orange del over jorden af svampen. Ved Søllerød kirkeskov fandt jeg et sted med 12 køller på få cm''s afstand. Da jeg ikke gravede dem op og ikke har dokumentation ved jeg ikke om det var den samme puppe/ larve de sad på.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#6 Kommentar postet d. 25-10-15 kl. 13:03. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
Aksel, i Danmarks Svampe bruges udtrykket "På larver og pupper af sommerfugle, liggende i jorden".

Det er velformuleret, synes jeg !

(Larven har selv gravet sig ned, den har ikke begravet sig).

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 10:34. Emne: Hvad kaldes Snyltekølles overjordiske del ?
Rettet en gang mere i Felthåndbogen.

Klyngen af puppe-snyltekølle ved Søllerød kirkeskov var trampet ned af hestene som græsser på overdrevet, da jeg senere kom forbi med et graveredskab.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator