Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lone Kjær
Sortrød skørhat? (Læst 312 gange) Postet d. 26-10-15 kl. 12:19
Er dette Sortrød skørhat? Fundet 22. oktober i kanten af overdrev mod dige. Flere træ-arter på den anden side af diget.

Sortrød skørhat? (Er dette Sortrød skørhat? Fundet 22. oktober i kanten af overdrev mod dige. Flere træ-arter på den a)
Lone Kjær har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#1 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 13:43. Emne: Sortrød skørhat?
smag, sporefarve etc.?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 27-10-15 kl. 08:08. Emne: Sortrød skørhat?
Hej Lone

Hvilke træ-arter stod der i nærheden, jeg er specielt interesseret i at vide om der var nåletræer indenfor 30 m, og / eller Krybende Pil i nærmere afstand!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lone Kjær
#3 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 09:47. Emne: Sortrød skørhat?
Svag lugt af kokos. Smagte ikke på den. Underside kridhvid, så sporerne må være hvide. Tror ikke der var nåletræer inden for 30 m, men jeg er ikke sikker. Der er krybende pil flere steder på overdrevet, tjørn og eg.

Jeg tager gerne ud og kigger nærmere på de løvtræer, der står ca. 10 m fra findestedet og om der var krybende pil tættere på.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#4 Svar postet d. 27-10-15 kl. 10:01. Emne: Sortrød skørhat?
Det ligner den skarptsmagende klitskørhat som vokser med pil.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 27-10-15 kl. 10:16. Emne: Sortrød skørhat?
Jeg er parat til at købe den som Klit-Skørhat, på grund af økologien og din lugtangivelse, den har efter min erfaring ikke rent hvide lameller, men det kan jo være at dit eks. var ungt. Mine erfaring siger cremefarvede lameller ved modenhed og cremefarvet sporeafkast (i hvertfald i tykt lag).

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator