Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Ivar Qvonje
Hvilken skærmplante? (Læst 982 gange) Postet d. 02-11-07 kl. 17:06
Da jeg fotograferede den, tænkte jeg, at den måtte være let at bestemme pga. bladene. Det synes jeg ikke mere, så jeg beder om hjælp.

Mvh. Jørn

Hvilken skærmplante? (Da jeg fotograferede den, tænkte jeg, at den måtte være let at bestemme pga. bladene. Det synes jeg )
Foto: Jørn Ivar Qvonje
Kommentér

Jens Elm Sørensen
#1 postet d. 02-11-07 kl. 17:16. Emne: Hvilken skærmplante?
Det er almindelig bjørneklo.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 02-11-07 kl. 17:17. Emne: Hvilken skærmplante?
Det er en af de 2 underarter af Almindelig Bjørneklo. Tit ser man krydsninger og mellemformer. Men ret tit man de adskilles på, at underarten Grønblomstret Bjørneklo (ssp. sibiricum) har regelmæssige randkroner og grønlige kronblade samt hvælvede småskærme, hvor underarten Almindelig Bjørneklo (ssp. spondylium) har uregelmæssige randkroner, hvor de udadvendte kronblade er noget forstørrede i forhold til de indadvendte og småskærmene er næsten flade.

Poul Evald

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#3 postet d. 02-11-07 kl. 17:28. Emne: Hvilken skærmplante?
Tak til begge for hurtigt svar.

Det lyder spændende med underarterne. Her er et billede af skærmen, måske kan du sige noget, Poul Evald? (Hvis billedet er tydeligt nok).

Hilsen Jørn

Hvilken skærmplante? (Tak til begge for hurtigt svar.
Det lyder spændende med underarterne. Her er et billede af skærmen,)
Foto: Jørn Ivar Qvonje
Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 02-11-07 kl. 17:39. Emne: Hvilken skærmplante?
Da randkornerne på billedet ret tydeligt er uregelmæssige og kronbladenes farve hvid, så må det være underarten Almindelig Bjørneklo!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#5 postet d. 02-11-07 kl. 17:39. Emne: Hvilken skærmplante?
Randkronerne er uregelmæssige.

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#6 postet d. 02-11-07 kl. 17:45. Emne: Hvilken skærmplante?
Igen tusind tak!

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#7 postet d. 04-11-07 kl. 09:03. Emne: Hvilken skærmplante?
Hej Jens og Poul Evald

Jeg må vende tilbage til min Bjørneklo, fordi jeg pudsigt nok nu til morgen læste en artikel i Urt (3, pg. 106-109) om Rundlobet Bjørneklo i København.

Her nævnes en passant, at "I forbindelse med det samme forskningsprojekt blev materiale indsamlet af den danske bestand af "Tromsøpalme" fra Bognæs ved Roskilde (Faurholt 2003). Analysen af dette materiale er årsag til, at denne bjørneklo rettelig skal benævnes Heracleum persicum".

Mit fund er netop fra Bognæs (i fredags). Jeg burde have nævnt lokaliteten i forbindelse med mit spørgsmål, men jeg vidste ikke da, at den havde relevans. (Der var i øvrigt kun én type Bjørneklo på stedet).

Henvisningen er til en artikel i Urt 27 (2), 2003, af N. Faurholt: "Endnu en bjørneklo gæster Danmark". Denne artikel bestiller jeg selvfølgelig strax på biblioteket og ser frem til at læse.

Med venlig hilsen

Jørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 postet d. 04-11-07 kl. 10:45. Emne: Hvilken skærmplante?
Hej Jørn!

Det er nu ikke Tromsøpalmen, du har fat i! - Den er en stor plante, i vækst nærmest som Kæmpe-Bjørneklo, men med hårede frugter og flerårig med mange skud fra samme jordstængel.

Jeg har aldrig fået taget mig sammen til at tage til Bognæs og se Tromsøpalmen, men det vil jeg råde bod på til næste feltsæson!

Jeg har beskrevet kendetegen for Tromsøpalmen under Kæmpe-Bjørneklo - forvekslingsmuligheder:

- se linket HER

Jeg retter teksten til med de rettelser du har nævnt, når jeg kommer hjem fra tur i eftermiddag!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#9 postet d. 04-11-07 kl. 11:01. Emne: Hvilken skærmplante?
Hej Poul Evald

Ja, der er da pokker til forskel. Jeg synes også navnet "Tromsøpalme" var lidt overdrevet i forhold til den, jeg havde observeret.

Du skal sandelig have tak for hjælpen, ikke mindst i anden omgang!

Nu noterer jeg mit fund som Heracleum sphondylium ssp. sphondylium, Almindelig Bjørnklo. Og så håber jeg at se Tromsøpalmen næste sommer!

Bedste hilsener

Jørn

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator