Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
Det er da ikke Skarlagen vokshat? (Læst 450 gange) Postet d. 26-10-15 kl. 16:17
Ved Ulbjerg klint i dag.

På afgræsset eng mellem den nordlige og sydlige del af Ulbjerg klint.

Jeg troede jeg kom til en gruppe af Skarlagen Vokshat, men de var alt for røde, uden længdestriberne på stokken og sådan set også for lidt voksede på hatten.

Jeg kom senere forbi flere grupper af Skarlagen Vokshat som havde den farve Skarlagen Vokshat skal ha`

Det er da ikke Skarlagen vokshat? (Ved Ulbjerg klint i dag.

På afgræsset eng mellem den nordlige og sydlige del af Ulbjerg klint.

)
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#1 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 16:18. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
.

Det er da ikke Skarlagen vokshat? (.)
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 464)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 26-10-15 kl. 16:45. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Det ligner Knaldrød Vokshat Birgit, prøv at checke om der er honninglugt i kødet hos friske eks.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#3 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 19:36. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Hej Torbjørn,

Super ny for mig!

Når jeg så går ind og læser om den, står der at den er lugtløs i frisk tilstand men efter en tids udtørring med en karakteristisk honningagtig lugt - men du skriver friske eksemplarer. Er der noget jeg ikke helt har forstået??

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 26-10-15 kl. 22:28. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Jeg husker nok forkert Birgit, har dog bemærket honninglugten hos rimeligt friske eks. Prøv at lade et eks. halvtørre indendørs, så sker der nok noget, vist specielt i stokkødet Torbjørn

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#5 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 11:24. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Jeg synes det er svært med de dufte

Men der er blevet kraftig duft ved den jeg havde lagt til tørre. Jeg ved ikke om det specielt minder meget om honning. Men sødlig i hvert fald. Fyldig og meget behagelig - synes jeg

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 27-10-15 kl. 11:35. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Fint Birgit, fuldt tilstrækkeligt for mig!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#7 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 15:42. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Super, super Mange tak Torbjørn!

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 21:14. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
Til lykke med den, Birgit

fornemt''

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#9 Svar postet d. 28-10-15 kl. 13:46. Emne: Det er da ikke Skarlagen vokshat?
enig i Knaldrød Vokshat - også i går på Bogø & Mejlø ved Fyns Hoved som nogle af de eneste vokshatte, der kan klare tilgroning: vokshatte vil have græsning!!

den sødlige duft kommer mig bekendt først ved tørring af frugtlegemerne resp. fra "friske gamle ex.", der endnu ikke er rådne

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator