Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)? (Læst 2056 gange) Postet d. 26-10-15 kl. 19:20
Hej

Den her bemærker jeg af og til og således også lørdag på vejlekanten. Temmelig talrig på lokaliteten - en maskinslået græsslette.

Mon ikke det er den berygtede spids nøgenhat? Kan arten bekræftes? Ret lille (tommelfinger anes i bunden af billedet), stok sej.

Mvh. Ken

Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)? (Hej

Den her bemærker jeg af og til og således også lørdag på vejlekanten. Temmelig talrig på loka)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 619)
Besvar | Kommentér

Bo Christensen
#1 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 02:22. Emne: Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)?
Lamellerne er for lyse og stokken ser helt glat ud - så nej.

Ligner mere noget keglehat.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 27-10-15 kl. 08:15. Emne: Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)?
Hej Ken

Det er en eller anden Huesvamp (hvidlige lameller!), men den er falmet og uden lugtangivelse kan den ikke bestemmes.

Hej Bo

Ken har en del svampeerfaring, selv om det kiksede her. Prøv at forestille dig at du svarede en der var helt grøn svampemæssigt set, så havde du fået et grønt flag og vedkommende havde sikkert lagt svampen ind under dit navneforslag. Det ville give os validatorer unødvendigt ekstraarbejde at luge ud i sådanne bestemmelser. Derfor vil jeg opfordre dig og andre til at nøjes med at kommentere i stedet for at svare, når I ikke er sikre på bestemmelser. Jeg ved godt at du ikke har angivet et artsnavn, men alligevel - - -

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bo Christensen
#3 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 08:52. Emne: Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)?
Hej Torbjørn

Jeg skal nok huske kun at klikke ''kommenter'', når jeg ikke er sikker, hvilket jeg sjældent er.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 27-10-15 kl. 09:28. Emne: Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)?
Tak Bo

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#5 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 10:07. Emne: Spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)?
For mit vedkommende blev jeg igen lidt klogere og takker jer begge for gode svar!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator