Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Christensen
Hvlken svamp er dette? (Læst 217 gange) Postet d. 27-10-15 kl. 16:15
Hej, Jeg har fundet fölgende svamp i min have. Jeg har en lille datter pä 3 är og jeg ved ikke om jeg skal fjerne den eller kann lade den stä

Hvlken svamp er dette? (Hej, Jeg har fundet fölgende svamp i min have. Jeg har en lille datter pä 3 är og jeg ved ikke om je)
Thomas Christensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Thomas Christensen
#1 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 16:16. Emne: Hvlken svamp er dette?
Her er endnu et billede

Hvlken svamp er dette? (Her er endnu et billede)
Thomas Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 27-10-15 kl. 16:39. Emne: Hvlken svamp er dette?
Hej Thomas

Det ser ud til at være en art i slægten Skælhat, jeg kan dog ikke lige sætte navn på den. Der er sikkert nogle af arterne som er smågiftige, men der er ikke kendt farligt giftige arter i slægten.

Du kan godt fjerne frugtlegemerne, men du kan næppe fjerne svampens vidt udbredte mycelium fra haven, så det bedste er nok at lære din datter at disse svampe er smukke, men altså ikke mad!

Held og lykke med det!

Torbjørn (artskoordinator for svampe).

Besvar | Kommentér

Thomas Christensen
#3 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 16:57. Emne: Hvlken svamp er dette?
Hej,

Mange tak for dit svar, jeg er helt enig med din fremgangsmäde jeg er dog stadig lidt räd i forhold til gäster osv. synes dog ikke man fjerne svampene (altsä den synlige del) hvis de ikke gör skade.

Kan yderligere billeder hjälper dig med en mere präcis artsbestemmelse?

Det skal mäske siges at jeg bor i Zeven i Niedersachsen (Tyskland) og ikke i DK. Ved ikke om det ändre noget?

Mvh

Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Christensen
#4 Kommentar postet d. 27-10-15 kl. 16:57. Emne: Hvlken svamp er dette?
Hej,

Mange tak for dit svar, jeg er helt enig med din fremgangsmäde jeg er dog stadig lidt räd i forhold til gäster osv. synes dog ikke man fjerne svampene (altsä den synlige del) hvis de ikke gör skade.

Kan yderligere billeder hjälper dig med en mere präcis artsbestemmelse?

Det skal mäske siges at jeg bor i Zeven i Niedersachsen (Tyskland) og ikke i DK. Ved ikke om det ändre noget?

Mvh

Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 27-10-15 kl. 17:22. Emne: Hvlken svamp er dette?
Hej igen

Prøv at gå ind på den tyske svampeforenings hjemmeside, der er det muligt at stille spørgsmål og oploade fotos. Hvis ikke andet dur, så tør et halvt eks. og send det til mig

Torbjørn Borgen, Sensommervej 142, DK-8600, Silkeborg (torbjoern.borgen@gmail.com), så skal jeg nok se på det.

- se linket HER

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator