Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Hvilken vokshat? (Læst 132 gange) Postet d. 28-10-15 kl. 19:24
Hej

Fåtalligt forekommende på et afgræsset engområde i Barbrekær på Koldingkanten. Umiddelbart tænkte jeg Mønje-vokshat med den kornede tørre hatoverflade.

Men med de langt nedløbende og påfaldende lyse lameller kunne det vel være Kantarel-vokshat (Hygrocybe cantharellus)?

Billederne blev desværre ikke for gode, men et enkelt blev dog hæderligt. Håber det kan kaste lys over arten?

Mvh. Ken

Hvilken vokshat? (Hej

Fåtalligt forekommende på et afgræsset engområde i Barbrekær på Koldingkanten. Umiddelbart tæ)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 629)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#1 Svar postet d. 29-10-15 kl. 17:08. Emne: Hvilken vokshat?
svær ud fra billedet, men vil umiddelbart give dig ret i Kantarel-Vokshat med ret fjerne lameller (nu er de vel langt nedløbende?) - skæl på hatten kan ofte bedre ses, hvis frugtlegemerne tørrer ind, men dem har Mønje jo også

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 29-10-15 kl. 17:40. Emne: Hvilken vokshat?
Hej Henrik

Tak for vurderingen udfra det sparsomme materiale. Jeg tror jeg vil tage et bedre kig og forhåbentligt få nogle bedre billeder næste gang, inden jeg kaster mig ud i en forhastet konklusion.

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator