Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
knippevoksende slørhat (vist nok) (Læst 350 gange) Postet d. 29-10-15 kl. 13:51
på stormfældet bøgestamme (hvor der bl.a. også voksede Tøndersvamp og Porcelænshat)

knippevoksende slørhat (vist nok) (på stormfældet bøgestamme (hvor der bl.a. også voksede Tøndersvamp og Porcelænshat))
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 29-10-15 kl. 13:52. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
-

knippevoksende slørhat (vist nok) (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 29-10-15 kl. 13:53. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
-

knippevoksende slørhat (vist nok) (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 postet d. 29-10-15 kl. 13:57. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
-hele træstammen

knippevoksende slørhat (vist nok) (-hele træstammen)
Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#4 Svar postet d. 29-10-15 kl. 14:41. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
Hej Bodil

Dette er en skælhat, formentlig Pholiota adiposa, men der skal strengt taget mikroskopi til, for der er en anden kandidat, Ph. limonella.

Skælhatte er nedbrydere (af forskelligt organisk materiale, hér ved i større dimensioner), mens slørhatte er ekto-mykorrhiza-dannere med levende træer. Slørhatte gror (næsten) altid direkte på jorden, i hvert fald aldrig på så forholdsvis frisk ved som det her.

/Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 29-10-15 kl. 15:29. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
Hvis vi ellers kan stole på økologien, så må det være P. adiposa, idet limonella ikke er kendt fra bøg i DK. Alternativet er at du lægger den ind som adiposa s.l. (i bred betydning), hvilket der er mulighed for på F & N.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 29-10-15 kl. 18:58. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
Tak til Jens for den fine forklaring på forskellen på skælhat og slørhat! (grunden til mit forslag om slørhat var den brune ring øverst på stokken, som jeg troede var slørester )

Torbjørn, jeg er da ret sikker på, at det er en bøg, der ligger der - hvilket vel også understreges af porcelænshattene? Men jeg har intet imod at tage den brede betydning med

PS.: Den voksede lige udenfor Biowidefeltet (048) ...

Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#7 Svar postet d. 29-10-15 kl. 19:56. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
Ja, ringzonen er rest efter et lamelsvøb. Svamperiget er stort og navnene giver ikke svaret - der er andre end slørhatte der har slør, trævlhatte, fx.

Stol på Torbjørn mht. bestemmelsen.

/Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#8 Kommentar postet d. 29-10-15 kl. 20:46. Emne: knippevoksende slørhat (vist nok)
Jeg mener skam heller ikke, at jeg gav udtryk for tvivl overfor Torbjørn!!!... Jeg er altid glad og tryg, når han finder tid til at svare

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator