Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Erik Simonsen
Hvilken purpurrød svamp? (Læst 620 gange) Postet d. 30-10-15 kl. 16:51
29-10-2015 Skallebanke, Lundegaard. Græsmark/overdrev, sydvendt skråning ned mod Odense å. Hat Ø 33 mm., tør med svag duft. Stok kort og tyk, øverst 10 mm., nederst 28 mm. Cremegule lameller. Kan den også navngives?

Venlig hilsen

Simon

Hvilken purpurrød svamp? (29-10-2015 Skallebanke, Lundegaard. Græsmark/overdrev, sydvendt skråning ned mod Odense å. Hat Ø 33 )
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (1002 x 1200)
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#1 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 16:52. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
foto #2

Hvilken purpurrød svamp? (foto #2)
Klik på billedet for original størrelse (1176 x 1200)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#2 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 16:56. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
der må stå et træ i nærheden - og du bliver nødt til at tage en bid af den

vokser den virkelig sammen med Håret Høgeurt, Mark-Frytle etc.?

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#3 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 17:02. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
Der er en lille skov øst for fundstedet. Og hvis jeg nu tog der ud igen og smagte på den, hvad skulle den så evt. smage af? Det skal du ikke svare på, så tænker jeg bare på svaret når jeg smager. Jeg så en enkelt tidligere på turen og så denne ene og ja den vokser med de planter du ser, jeg har blot trukket den op af jorden for at kunne se stokken.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#4 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 17:05. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
foto #3

her ses, hvad den vokser sammen med lidt tydeligere

Simon

Hvilken purpurrød svamp? (foto #3
her ses, hvad den vokser sammen med lidt tydeligere
Simon)
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 798)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#5 Svar postet d. 30-10-15 kl. 17:08. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
kunne være Purpurbroget Skørhat (& så er den noget skarp, spyt ud igen*!), & så bør der være egetræer i nærheden

(*finnerne skal dog spise skarpe skørhatte, men så har de været nedsaltet vinteren over, altså skørhattene)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 30-10-15 kl. 17:10. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
Hej igen

Det kunne være en af Hummerskørhattene, bliver kødet brunligt ved gennemskæring eller håndtering, og får den skaldyrslugt når den kommer ind i varmen?

Hvis det er tilfældet, kunne der måske stå krybende pil, eller en anden pileart i nærheden!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#7 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 17:23. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
Det peger alt sammen i retning af endnu en tur til stedet, hvilket jeg gør med glæde. Der vokser en del forskelligt, bl.a. kan jeg med sikkerhed sige Fyr og Gran, men løvtræ er der også - fx. Birk og Pil, Eg kan jeg ikke huske, men jeg kigger efter ved lejlighed.

Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 30-10-15 kl. 17:28. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
Det er ikke Purpurbroget Skørhat kan jeg sige med sikkerhed, men kunne også være Fyrre-Skørhat (Russula cessans), smag næsten mild til svagt skarp, og dybt æggegult sporeafkast, den art lugter ikke af noget!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#9 Kommentar postet d. 08-11-15 kl. 13:19. Emne: Hvilken purpurrød svamp?
8-11-2015 Hej igen, så har jeg besøgt stedet igen og smagt på svampen. Smagen er svag og mild, ikke skarp eller bitter. Der er gamle fyrretræer 6 m. fra voksestedet og meget unge egetræer. Nærmeste Pil er 50 - 60 meter væk. Jeg fandt flere eksemplarer af svampen denne gang. Jeg har ikke nogen med hjem. Hjælper dette til en nærmere afklaring?

VH Simon

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator